Beste Willem,
Je hebt gelijk dat er iets mee moet, in GENI bestaan er wel meer onzekerheden over relatieschap. Ik vind zelf dat een hypothetische relatie aangegeven kan worden, mits dat in de naamgeving te zien is. Zo heb ik in de naamgeving van Frederica toegevoegd "uncertain parental origin" (bij veld patroniem), tegelijk hoort dan een toelichting gegeven te worden in het tabblad van het profiel.
Mijn voorkeur gaat uit naar deze oplossing, omdat "het zonder ouders laten" altijd weer ruimte geeft aan andere gebruikers om ouders toe te voegen.
Het gevaar van wildgroei binnen GENI met alternatieve stambomen is groot.
a. kinderverdeling van broers en zussen over broers die (preNapoleontisch) in dezelfde periode zijn gehuwd.
b. Toewijzing van een kind aan een ouder (preNapoleontisch) op grond van naamgeving, zonder onderbouwing familierelaties (locatie, context-relaties, jurische documenten).
Ik heb daarin met Job Waterreus overleg gehad n.a.v. enkele gebeurtenissen om "wildgroei te voorkomen"; bv om een blokkade te leggen bij echtparen voor een bepaalde voornaam. Binnen GENI bestaat wel de mogelijkheid om relaties van profielen of feiten van profielen te bevriezen, maar niet om alternatieve "groeipunten" (zoals ik dat noem) te blokkeren. Dus als Johanna van vader [A] afkomt, is het niet mogelijk om bij vader [B] een blok te zetten. Hetzelfde probleem treedt op bij gelijk-genaamde vaders en/of moeders, die vaak door elkaar gehaald worden. Maar als beide ouders [A] en [B] kunnen wel voorzien worden in een toelichting in het tabblad van het profiel, waarin met een link naar beide profielen verwezen wordt: haakje open [https:url van profiel Naam] haakje sluit. Met haakje bedoel ik [...].
Maar ook dat voorkomt wildgroei niet en dezelfde tak groeit aan de alternatieve ouder.
Als oplossing gebruik ik dan een plaatje: Rood-kruis-op-grijs-veld voor een doodlopend maar bewezen niet-afkomst (met link naar GENI alternatief], alsmede een vraagteken op grijsveld voor een alternatieve neef met zelfde voornaam, of een beroeps icoon voor gelijk-genaamde neven maar met een ander beroep (er bestaan 2 Johans) . Daarbij vermeldt ik de volgende tekst:
"Het is niet bewezen wie ouders zijn van Johan c.1680 / c.1685 zijn :
ouders [A]: c.1680 : xxxx en yyyy
ouders [B]: c.1685 pppp en qqqq
In GENI wordt optie [A] getoond
(Volgens regelgeving van GENI is identificatie van neven/nichten gewaarborgd door hun geboorte jaar, maar dat is niet altijd duidelijk en gebruik ik een alfabetische toevoeging)
Daarbij kiest ik dat optie [A] altijd in GENI wordt getoond en [B] het alternatief is. Ik maak ook een link van het GENI profiel naar het alternatief, dit [A] en [B] zijn in de omschrijving weblinks naar het alternatief en omgekeerd naar het GENI origineel (A is origineel, B is alternatief, beide onbewezen)
Dan is het ook makkelijk om in de naam van het profiel al iets staat over onzekerheden. Ik zet dan in patroniemveld de tekst "dont merge" , of in het patroniemveld "insecure parentage", maar dat kan natuurlijk ook in het Nederlands.
Daarnaast is het belangrijk om bewezen afkomst of nakomeling te bevriezen; daarvoor moet je een motivatie versturen naar de curator (zie handleiding GENI). Het conflict wordt vaak in stand gehouden door foute stambomen in andere digitale publicaties (o.a. My Heritage, Genealogie online, Geneanet; want ook al heb je het zelf goed ingevoerd, een andere gebruiker gooit het zo overhoop.
Hoe dan ook is het lastig om om te gaan met alternatieve of onbetrouwbare relaties. Het "niet noemen van ouders" laat een gat vrij waar andere induiken; een alternatieve spruit moet afgeknepen worden. GENI heeft daar geen duidelijk beleid in (wel de mogelijkheid van bevriezing op feiten en/of relaties en toelichting met links in tabblad), maar geen blokkade van een spruitpunt. Ik maak dan zelf een blokkade door een icoon afbeelding te plaatsen met toelichting [A] en [B] en plaats de toevoeging A,B,C,D tussen haken ook in betreffende profielen in veld patroniem.
Curator Job Waterreus is geen voorstander van dit soort toevoegingen in profielvelden, want dat verstoord de zoekfunctie van GENI, maar ik doe het toch omdat er geen ander alternatief is.
Het is aan ons als gebruiker om chaos te voorkomen of op te lossen. GENI is een wiki waarin de gebruiker het laat groeien.
Het is een heel verhaal geworden, maar het mag duidelijk zijn dat niemand dat voor je gaat oplossen. Daar zal je zelf een methode voor moeten zoeken. Ik heb je mijn zienswijze gegeven, ik hoop dat er uiteindelijk iets uniforms uitkomt. Maar ik ben bang van niet want wie leest er eigenlijk "de handleiding voor dummies" en die is niet eens actueel. Ik heb als medewerker in "Dutch Sources" de regels voor invullen van profielvelden geactualiseerd (zijn gecorrigeerd op punten en goedgekeurd door Job Waterreus). Als je vragen hebt over dit soort lastige kwesties, kun je makkelijk een mail sturen naar Job Waterreus (de curator voor Nederland) want GENI is heel laagdrempelig .
Vriendelijke groet,
Alex