Metsäsuomalaiset 1500 -1700

Started by Harri Olavi Lääveri on Monday, April 14, 2025
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 35 posts

Katselin dokumentin metsäsuomalaisista. Heitä muutti dokumentin mukaan ainakin Savosta ja Etelä Savosta Ruotsiin ja sieltä Norjaan.
Ruotsin kuningas lupasi esim. verovapautta muuttajille, jotta saisi rajaseutua asutetuksi ja raivatuksi maanviljelyyn.
Onko kellään tiedossa sukulaisia jotka ovat muuttaneet sinne?
Näkyyköhän se Ruotsin tai Norjan DNA:ssa, siis oliko muuttajia niin paljon?
Muuttikohan Karjalasta ketään metsäsuomalaisiksi? Kaskettiinko karjalassa samoin kuin Savossa?

Minulla on ollut käsitys, että Karjalan Kannaksella ei kaskettu maita, vai olenko väärässä?

Hei. Mielenkiintoinen dokumentti. Olen katsonut sen aiemmin. Genissä on näköjään oma projekti metsäsuomalaisille.
https://www.geni.com/projects/Mets%C3%A4suomalaiset-Skogsfinnar-Sko...

Minulla ei ole asiasta mitään tietoa. Dokumenttiakaan en ole vielä nähnyt. Olen ollut täällä vasta vain muutaman päivän.
Hyvää Pääsiäisen odotusta toivottaen
Eeva

Hei,

minulla on isäni kautta metsäsuomalaisia sukujuuria, ne näkyvät sukupuussani ja yksi sukuhaara päättyy nimenomaan Savoon1600-luvun alussa. Vasta isäni äidin isä Fritjiof Lagg muutti lapsena vanhempiensa kanssa Ruotsista Suomeen.
Olen tehnyt MyHeritagen DNA-testin ja Ruotsista on Suomen jälkeen eniten osumia (en todin tiedä, kuinka paljon metsäsuomalaisia).

Terveisin
Taru Jokinen

Oletko tutustu Siirtolais-instituutin kirjaan: Värmlannin Metsäsuolaiset https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-04...

Savosta siirtyi Karttusia Metsäsuomalaisiksi. Nämä löytyvät esim. Paavo Matinpoika Karttusen jälkeläisistä: Pål Karttuinen

Olin Myheritagessa muutaman vuoden kun etsin vielä isämme isää joka oli tuntematon. Isämme syntyi Karjalassa Hiitolassa 1911 mutta hänen hänen äitinsä vanhemmat olivat lähtoisin Alavetelistä Pohjanmaalta.
My Heritagen kautta on tullut jotain matchejä myös Norjasta mutta en ole oikein osannut selittää niitä itselleni keitä he olivat ja milloin ja miksi olivat menneet sinne?
Ja jos oikein ymmärsin sieltä lähdetty myös U.S.A: hankin. Mummomme vanhemmat olivat olleet Pohjanmaalla ruotsinkielisiä ja heidän sukunimensä oli ollut Bosund kunnes se jostain syystä oli vaihtunut Marjakoskeksi Karjalassa???

Ruotsin ja Norjan ns, suomalaismetsiin muutti 1500-luvulla suuria määriä ihmisiä pääasiassa Savosta. Heitä houkuteltiin nimenomaan kaskiviljelijöiksi Värmlannin ja Keski-Norjan suuriille metsäalueille Ruotsissa on meneillään DNA-tutkimusprojekti, jonka mukaan yli miljoonalla nykyruotsalaisella on metsäsuomalaisjuuret, yksi tunnetuimmista on prinsessa Estella. Asiasta on kertonut vastikään Sveriges Radio Finska, joka on uutisoinut paljon muutakin metsäsuomalaisista. Tässä muutama linkki Sveriges Radio Finskan juttuihin, monia muitakin löytyy!

https://www.sverigesradio.se/artikel/6623367
https://www.sverigesradio.se/artikel/det-har-estelle-och-lasse-aber...
https://www.sverigesradio.se/artikel/metsasuomalaiset-kiinnostavat-...
https://www.sverigesradio.se/artikel/7280746
https://www.sverigesradio.se/artikel/kartoitus-monet-metsasuomalais...

Ruotsin Anbytarforumista löytyy erillinen osio metsäsuomalaisille, ja sieltä omat osiot matsäsuomalaisten nimille ja suvuille.

https://forum.rotter.se/index.php?PHPSESSID=f6rljbk8hejmlpkfl3t40mb...

Aihetta on käsitelty myös Suomen puolella Suku-Forumilla:

https://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=1956

Tässä Suomesta Ruotsiin muuttanut esi-isäni:

Paul Hakkarainen

Taru Jokinen

Löytyy muutama DNA-osuma henkilöihin jolla sukuyhteys metsäsuomalaisiin ja Gen löytää jopa yhteyden välillämme. Muistaakseni Tossavaisten jälkeläisiä. Norjasta löytyy yli 4000 osumaa ja Ruotsista yli 16000 Myheritagesta.

Kannas on asutettu aikana, josta ei ole jäänyt kirjallisia tietoja, mutta todennäköisesti sielläkin ovat uudisraivaajat kaskenneet. Kirjallisten lähteiden aikaan kaskeaminen oli sitten jo lähes valtiollista toimintaa, kun ihmisiä oli paljon enemmän ja hallitsijat pyrkivät asuttamaan uusia seutuja valtakunnan rajojen tuntumasta. Verovapailla vuosilla houkuteltiin ihmisiä uusille seuduille ja kaskeaminen oli käytännössä ainoa tapa saada metsistä ruokaa isommille joukoille. Kaskeaminen loppui peltoviljelyyn siirtymisen myötä ja osittain siksi, että valtiovalta tarvitsi metsät omaan käyttöönsä, rannikoiden lähellä laivanrakennukseen ja ruukkien polttoaineeksi. Ja näiden jälkeen tulikin jo sahateollisuus.

Omat juureni ovat pääosin Rautalammilta, joten minulla on paljon osumia metsäsuomalaisten jälkeläisissä, samoin meänmaalaisissa ja kveeneissä, myös saamelaisissa melkoinen joukko.

Minulla on paljon pieniä dna-osumia Ruotsissa ja myös Norjassa.
Kotikuntani Reisjärvi on asutettu myös Savosta päin ja niitä samoja juuria, sukulaisia muutti tai matkasi ilmeisesti myös Ruotsiin. Ehkäpä toinen veli jäi Reisjärvelle/Pohjanmaalle ja toinen matkasi Ruotsin suomalaismetsiin 1500-luvulla. 🙂
Se oli ennen kirkonkirjain alkua, ne alkaa Reisjärvellä vasta 1700-luvun puolivälistä, joten voi vain arvailla.
M.A-T

Minä olen kuullut ja nähnyt asiasta Rautalammin museossa ja kirjastossa. Rautalammilta oli silloin lähtijöitä, kun houkuteltiin ja ehkä pakotettiinkin Ruotsiin, osa jatkoi jossakin vaiheessa matkaansa Amerikkaan. Rautalammin museossa oli aiheesta aiemmin ja varmasti tietoa löytyy heiltä, olikohan joku kirjakin? Lehti ja TV -juttuja on, kun jälkeläiset ovat käyneet tutustumassa paikkoihin, ainakin parina kesänä.

Täällä Norjassa monella on metsäsuomalaisia juuria. Finnskogenissa Ruotsin rajalla on Norjan metsäsuomalaisten museo, jossa järjestetään tapahtumia ainakin kesäisin. Norjalainen muusikko, kanteleensoittaja Sinikka Langeland on saanut useita palkintoja työstään, esim Sibelius-palkinnon Suomesta. Tästä sivulta lisää tietoa metsäsuomalaisista Norjassa: https://skogfinner.no/?Skogfinner Sivut ovat norjaksi ja englanniksi.

Tuossa skogfinner sivulta löytyy myös tietoa sukututkimuksesta.

Meillä on ruotsalainen tuttu, joka on N-haploa, kuten meidän isälinjakin, ja hän on metsäsuomalaisten jälkeläinen. FamilyTreeDNA:ssa on yhteisiä paternal-osumia 280, maternal-osumia 429 (tuttu on I-haploa, me H) ja both-osumia 125. Osa osumista sukuosumia Pohjois-Pohjanmaalta.

Kiitos kaikille vastaajille!
Katri Tuulikki Nisula Kiitos paljon vastauksesta ja linkeistä.

Keijo Luoto Isäni suku on Äyräpäästä, ja Muolaasta. Tunnettu esi-isäni oli Lautamies (nimismies) Muolaan kartanossa 1500 luvun alussa. Kaskeamista tosiaan pohdin Karjalan kannaksella. Kuitenkin sukututkimuksessa ja esimerkiksi sotilaskääröissä on kerrottu pysyvistä maatiloista (rakuuna - ratsusotamies - rälssitiloista) jo 1400 luvulla. Myös Ruotsin kuningas käski prustaa karjakartanoita 1500 luvulla jo olemassa olevista maatiloista.
Olisikohan kaskeamista käytetty sitten ennen 1500 lukua Karjalan Kannaksella?
Tai olikohan se maatilojen peltojen laajentamiseen käytetty menetelmä?

Minulla on joitakin DNA osumia Ruotsista ja Norjasta. Y-DNA osumia ei ole skandinaviassa muuta kuin argealogisten kaivausten kautta. Olen yrittänyt kartoittaa sukuni "alkuperää" DNA testeillä.

Mulla ei ole mitään käsitystä metsäsuomalaisista, ihan uusi aihe. Karjalaiset ovat olleet kuulemma taitavia Kaskenpolttajia.

Liukkosten sukuseuran dna-projektissa.on useita osumia ruotsalaisiin ja norjalaisiin muuttaneiden jälkeläisiin. Ruotsissa heidät on kirjattu mm. nimellä Liukkoinen. Dna:ssa yhdistävä snippi on N-BY22123, jota on Pohjanlahden kummallakin puolella, siitä nykypäivään päin mutaatiot erkanevat.

Taas opittiin uutta, huomasin olevani väärässä kaskiviljelystä. Savisilla mailla sitä ei tehty, esim. rannikolla.
Kaskiviljely oli keskeinen viljelymuoto Karjalan Kannaksella 1500-luvulla ja vielä pitkään sen jälkeen. Se oli erityisen yleistä metsien peittämillä alueilla, kuten Muolaassa ja Äyräpäässä.​
Aikajana:

• 1400–1500-luku: Kaskeaminen oli jo vakiintunut tapa raivata viljelysmaata Karjalassa.
   • 1500–1600-luku: Kaskeaminen oli huipussaan Karjalan alueella. Monet talot elivät lähes kokonaan kaskiviljelyn varassa.
   • 1700-luku: Kaskeaminen jatkui yhä laajasti, mutta väheni vähitellen osittain maan ehtymisen ja maatalousuudistusten takia.
   • 1800-luku: Kaskenpoltto väheni merkittävästi, mutta säilyi joissain paikoissa 1900-luvun alkuun saakka.​

Kaskiviljely oli erityisen tärkeää rukiin viljelyssä, ja se mahdollisti nopean sadon saamisen metsäisiltä alueilta. Vaikka se ei vaatinut pysyvää peltoa, alueita käytettiin muutaman vuoden ajan ja sitten jätettiin lepäämään.
Mutta lähtikö myös Karjalan Kannakselta?
Karjalan Kannakselta ei merkittävästi lähtenyt metsäsuomalaisia samaan tapaan kuin Savosta. Tässä syitä:

1. Maantieteellinen ja hallinnollinen ero:
       ◦ Kannas oli pitkään Ruotsin ja Venäjän rajamaata, ja sinne kohdistui painetta sekä idästä että lännestä.
       ◦ Savo oli vahvemmin Ruotsin hallinnassa ja paremmin hallinnollisesti organisoitu, mikä helpotti muuttoliikkeitä valtakunnan sisällä.
   2. Kaskiviljelyn rooli:
       ◦ Kyllä, kaskiviljely oli hyvin yleistä myös Karjalassa (myös Kannaksella).
       ◦ Mutta Savon asuttamat maat alkoivat ehtyä 1500-luvun loppupuolella, mikä johti suureen muuttoliikkeeseen Ruotsin harvaan asutuille seuduille.
   3. Metsäsuomalaisten reitit:
       ◦ He kulkivat Pohjanmaan kautta Pohjois-Ruotsiin, tai Viipurin kautta laivalla Ruotsin länsirannikolle.
       ◦ Viipurista lähti kyllä väkeä, mutta he olivat useammin kauppiaita tai sotilaita kuin kaskiviljelijöitä.
     Onnistuin etsimään vastauksia mm.Luovutettu Karjala, Karjalan Liiton Äyräpään pitäjäseura ja muolaa.fi

Salohemo on listannut joskus :"Savolaisia poismuuttajia Lähtö- ja tuloalueiden asiakirjoissa". Harmillisesti en ole kirjannut lähdettä vaan ottanut monisteen...
Minulla on sekä isän että äidinisän DNA -osumissa metsäsuomalaisia.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/John_Morton_(poliitikko)
Eikös ainoa ei anglosaksinen Founding Father ollu metsäsuomalasia?

Ruotsin tulevan kuningattaren puolisoa Danielia on joskus mainittu taustaltaan metsäsuomalaiseksi?

Isäni, Feodor Harakka (s.1902) kertoo. että hänen nuoruudessa vielä 1910-luvulls kaskeaminen oli yleistä Raja-Karjalassa Suojärvellä. Isä oli kyntänyt kaskea ja sanoi, että piti olla rauhallinen hevonen, kun vähän väliä joutui atraa nostelemasn juurien ja kivien yli. Ruis oli kasvanut hyvin ja tuottanut erinomaisen sadon. Naapurikylän isäntää Härkkimen Jaakko olikin tullut oikein tunnetuksi nimeltä Palo-Juakko. Hän oli taitava kasken polttaja.
Raja-Karjalasta en ole saanut tietoa, että sieltä olisi muuttanut väkeä Ruotsiin. Asutuhan tuli Suojärvelle suurimmaksi osaksi idästä. Esim minun Harakan suvun ensimmäisen Suojärven Kaitajärvelle tullut mies Grigori (s.1670) siirtyi Aunuksesta. Hän lienee ollut ns. vanhauskoinen, joiden tiedetään perustaneen Suomen itärajan tuntumasn luostareita mm. Pyötikön luostarin Juukaan.

Näistä metsäsuomalaisista osa ilmeisesti pakotettiin muuttamaan Ruotsin siirtokuntiin Amerikassa, joten suomalaista DNA:ta päätyi jo varhain maahan. Joku selitys tähän oli kuulema se, että heistä ei välttämättä pidetty Ruotsissa mm tuon kaskenpolton vuoksi. Ja tosiaan John Mortoninkin suomalaiset esivanhemmat päätyivät Värmlandin kautta Amerikkaan.

Paavo Harakka kiitos hienosta kuvauksesta. Onhan tarina kirjattu muistiin? Kirjaan tai muualle?

Paavo Harakka Tuo on mielenkiintoinen tieto, jotta Amerikkaan lähtivät. Sen tiesin että metsäsuomalaisista ei pidetty, myös siksi että ruis sadot olivat hyviä ja talot vaurastuivat.

Suomalaisilla on ollut tuota erikoisosaamista kuten kasken poltto ja pellon raivaus. Myös metsästys, karhun kaato ja hirven metsästys olivat arvossaan Olen lukenut, että Venäjän vallan aikana haluttiin Venäjän arvovieraille Suomalaisia metästäjiä metsästys retkille. Lienee Ruotsissakin käynnyt niin?

Savosta meni Ruotsiin ainakin tietääkseni Marttinen -suvun edustaja, joka sieltä muutti Yhdysvaltoihin 1600-luvulla Ruotsin perustettua sinne oman siirtokuntansa. Minulla on näitä geneettisen sukututkimuksen osumina, äitini juuret Savossa.

Värmlantilainen sukututkija ja kirjailija Gunvor Waller on kuvannut esiäitinsä Vappu Matintyttären perheen vaiheita Ruotsissa. https://bin.yhdistysavain.fi/1594847/WTaTwNTXIhwMHknUfpfH0_pAIC/Val...

Pastori Ilmosen julkaisuja löytyy Siirtolaisuusinstituutin digitoiduista aineistoista https://www.doria.fi/handle/10024/183740

Kun nyt löytyi ryhmä, joka tutkimuksissaan menee 1500 luvulle asti, teen kysymyksen, johon kukaan ei vielä ole vastannut:

Kirkonkirjojen avulla olen seurannut esi-isiäni 1600-luvulle ja olen huomannut että he kaikki asuivat Kiteellä. Kirkonkirjoissa nimellä Hakulin. Ennen kuningas Kustaa Vaasan aikaa maastoon merkattua rajaa ei ollut Kuningaskunnan ja Tsaarikunnan välillä. On viittauksia siihen että Venäjän puolella asui Hjakulin nimisiä ihmisiä. Hakulin laustaan venäjäksi Hjakulin! Maalaisjärki sanoo että he olivat kaikki samaa sukua. Onko tähän tietoa tai mielipiteitä?

Showing 1-30 of 35 posts

Create a free account or login to participate in this discussion