Knut Nutti - Källor på de påstådda föräldrarna i Enontekis?

Started by Karin* Anette Desirée Granqvist on Saturday, April 12, 2025
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 1-30 of 35 posts

''Observera''' att det fanns en släkt Knuti i Jukkasjärvi församling samtidigt som det fanns flera släkter Nutti.

Det talar EMOT att Knuti-släkten i Enontekis var anföräldrar till Nutti-släkten i ex. Talma. För KNUTI-släkten i Jukkasjärvi - Mickel HENDRIKSSON KNUTI gift med Gunnilla Mickelsdodtter, se ArkivDigital: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Norrbottens län (BD) EXIe:4191 (1745) Bild: 700 Sida: 66

Så länge det inte finns källor på släktskapet mellan Knut i Talma och Knuti-släkten i Enontekis kan de inte anses som släkt. "Nutti" är heller ingen logisk omskrivning av "Knuti" som egentligen borde bli "Gnuti"som "Kunnare" blev "Gunnare.

Sannolikt är en del barn till Knut Johansson och Elin Guttormsdotter istället barn till någon annan Knut, för '''det fanns en samtida Knut Nutti i Talma sameby*'''. Det är inte rimligt att ett enda par i Entontekis skulle vara anföräldrarna till alla Nutti i Talma sameby, speciellt med tanke på att Knut Johansson eller hans två fruar Margreta och Elin föddes och avled i Enontekis. INGEN av Knuti-släkten i Enontekis församling har dokumenterade kopplingar till Talma.

Knut borde därför tas bort från de påstådda föräldrarna i Enontekis.

Det er fint at du nå har startet denne granskingen for om mulig å finne de korrekte foreldrene til Knut Knuti (Nutti). Jeg er med på å prøve å finne de korrekte foreldrene. Deretter bør profilen omplasseres til der den hører hjemme i riktig slektstre.

Hei Anfred,

det går svaert langsomt.

Fast Erik Kuoksus kartlegging av Nutti han har lagt opp på Anbytarforum Rötter dekker veldig mye. Men jeg vet dog at noen person savnes der. Hans kartlegging kan dog vaere til meget stor hielp.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=129373.0

Hvor denne Knut Knuti Nutti havner vet jeg ikke, men han hette nok aldri Knuti. For Knuti og Nutti var to samtidlige slektsnavn i Jukkasjärvii forsamling og sogn under föreste delen av 1700-tallet,

Anders Andersson Nutti var gift med Susanna Persdotter (Peri eller Sunna) Jeg fant en arvstvist mellom Susanna og hennes halvbror Erik Persson Peri eller Sunna.

I Erik Kuoksus kartlegging finnes ingen kobling mellan Nutti i Jukkasjärvi og Knut i Enontekis. Det er jo en begyggenselse i hvert fall.

Vent. Denne Knut Nutti finnes i tabell 13 i Erik Kuoksus kartlegging. Gift med NN Mickelsdotter Matti. Så langt greit med denne profilen.

Problemet med denne profil er at Knut Nuttii gift med NN Mickelsdotter Matti i Kuoksus kartleggingen hadde kun fire barn, ikke ti som denne profilen.

1. Rasmus Knutsson Nutti *1735. Se vidare Ljung, Jukkasjärvi familjeregister s. 536
2. Olof Knutsson Nutti *1740. Se vidare Ljung, Jukkasjärvi familjeregister s. 521
3. Mickel Knutsson Nutti *1742. Se vidare Ljung, Jukkasjärvi familjeregister s. 523
4. Anna Knutsdotter Nutti *1755. G.m. Jöns Jönsson Jalko i Rautusvuoma.

Så sex av barna må tas vekk.

Det kanskje en curator kan ordne? Eller gjör du det Arnfred?

NB! Noen av de sex barnen i denne profiel er isteden barn till Knuts far, alltså sösken til Knut.

De har blitt plassert på en feil Knut, på broren Knut Knutsson Nutti isteden for på deras far Knut Jonsson Nutti.

Jeg skal ta vekk (sletter de ikke) de profilene du nevner slik at trærne blir litt bedre. I tilfelle det i fremtiden oppdages noe annet i skriftlige kilder blir de korrigert på nytt.

Hei Anfred,

var obs på att de andre sex "barna" virker isteden ha vaert sösken til Knut Knutsson Nutti, der de alle hadde faren Knut Jonsson Nutti.

Nei, selvfögelig ikke slette dem, men slette dem fra profilen mente jeg.

Jeg forstår ikke alt det du prøver å forklare. Kanskje jeg er litt treg i oppfattelsen. Men skal selvfølgelig omplassere diverse profiler til der du måtte ønske og slik de skriftlige kildene forteller at de skal plasseres.

Det jeg ikke forstår er følgende: Knut Jonsson Nutti i Jukkasjärvi og Gunild Mickelsdotter Matti hadde følgende barn; Rasmus født 1735, Olof f 1740, Mickel f 1742, Anna f 1755

Lars f 1743 var også barn av Knut og Gunild i Jukkasjärvi slik du har skrevet inn i profilen til Lars f 1743. -> Skal denne Lars fortsatt være et av deres barn ?

Resten av barna som er innskrevet i dette treet for foreldrene Knut og Gunild skal flyttes il andre foreldre. Det er her jeg ikke skjønner hvor de skal plasseres. Kan du skrive hvilke foreldre de skal ha ? Knut Nutti var faren men hvilken Knut ?

Jeg avventer din forklaring.

I mellomtiden skal jeg lukte i Ljungs familieregister for Jukkasjärvi församling, Sverige og lese meg opp i denne materien.

Jeg tenkte at Erik Kuoksus kartlegging av Nutti-familiene kan vaere grunnen.

Hvis du kan kikke på den linken så er det kanskje letter å se et större bilde.

Jeg skal trykke på linken til forum.rotter.se (Erik Kuoksus kartlegging av Nutti folkene) og se hva han har kommet frem til.

Angående Ljungs familieregister Jukkasjärvi i Norrbottens län (fra 1719) : For å komme inn der må man ha brukernavn og passord. Og det har jeg ikke. Dermed får jeg ikke tilgang.

Nei, ikke Knut Johansson Knuti fordi de hadde ingen barn i Jukkasjärvi.

Jeg har kun skrevet inn informasjon om barnen till Knut Johansson Knuti for å skille ham ut fra Knut Johansson Nutti i Jukkasjärvi.

Det er altså to personer med samme navn: en i Enontekiö forsamling og en i Jukkasjärvi forsamling.

Knut Knutsson Nutti hadde bara:

1. Rasmus Knutsson Nutti *1735. Se vidare Ljung, Jukkasjärvi familjeregister s. 536
2. Olof Knutsson Nutti *1740. Se vidare Ljung, Jukkasjärvi familjeregister s. 521
3. Mickel Knutsson Nutti *1742. Se vidare Ljung, Jukkasjärvi familjeregister s. 523
4. Anna Knutsdotter Nutti *1755. G.m. Jöns Jönsson Jalko i Rautusvuoma.

Knut Knutsson Nuttis far hette Knut Jonsson Nutti.

Knut Jonsson Nutti hade barna (inkludert Knut Knutsson Nutti):

Knut Jonsson Nutti (från tabell 11). Födt 1676, döde 1756 12/19. I Lainiovuoma. Se ex- Marainen s. 145.
Gift 1:o med N.N.
Barna:
1. Knut Knutsson Nutti *1700 ("vår" Knut Knutsson Nutti).
2. Nils Knutsson Nutti
3. Jon Knutsson Nutti.
4. Guttorm Knutsson Valkeapää *1715.

Gift 2:e gang med Elin Guttormsdotter Sokea
Barna:
5. Tomas Knutsson Nutti *1721

Gift 3:de gang med Margit Persdotter, födt 1710, döde 1780 7/12
Barn:
6. Anders Knutsson Nutti *1731 18/9
7. Ella Knutsdotter Nutti *1736 11/3
8. Jon Knutsson Nutti *1738 24/12

Arnfred.

Nå har jeg ordnet litt i hvert fall med Knut Jonsson Nutti og Knut Knutsson Nutti.

Dessverre - eller hvordan man ser det - var disse to veldig lite på tinget å klager. Ellers kan jo dombökene iblant gi noen spor om slektskap, ex "Anders Persson kom med sönnen Lars Andersson og de bodde i XX by, og Lars var gift med Margeta Nilsdotter".

Kanskje la de barna som ikke er dokumentert av Erik Kuoksu ligge igjen på Knut Knutsson Nutti profil? Hvis noen Hans skulle vaere sönn til Knut Jonsson Nutti og da bror til Knut Knutsson, går det jo an å flytte dem seinere.

Knut JONSSON Nutti fikk altså barna når han var i 60-årene.

Det har da resultert i at Knut Jonssons sönn Knut Knutsson Nutti og ham selv hadde noen barn i samme aldre.

Knut Knutssons egne barn og hans yngste sösken ble da i samme alder, fordi faren gifte seg en tredje gang og fikk en tredje omgang barn.

Jeg har lest Erik Kuoksu sin artikkel i forum.rotter.se og der er det innskrevet i tabell 12 at Knut Jonsson Nutti i Enontekiö i Finland var far til Knut Knutsson Nutti født ca 1700 og død i Jukkasjärvi församling i Sverige. Og det stemmer ikke slik du har funnet ut. Jeg foreslår at vi holder fast på at Knut Knutsson Nutti født 1700 ikke var hans sønn.

Det gjenstår nå å lete etter Knut Knutsson Nutti født 1700 i Talma i Jukkasjärvi fs i Sverige sine foreldre. Barna har vi funnet: nemlig Rasmus f 1735 i Talma, Olof f ca 1735, Mickel f ca 1742, Anna f 1755, Knut f 1723,Lars f 1743. Kanskje Anna var datter av Knut Knutsson Nutti f 1723 ? I slektstreet på geni.com er det innskrevet at Mickel var født ca 1728 og Olof født ca 1740. Hva er mest korrekt ?

De barna som er innført i dette treet med foreldre Knut Knutsson Nutti f 1700 boplass Talma og Gunnilla Mickelsdotter Matti f 1708 er også: Margeta f 1740, Henrik f 1750, Anders f 1729. Det er disse barna du ønsker omplassert til annen familie der faren het Knut og bodde i Talma eller annen plass.

Slik dette er laget nå har jeg ikke mulighet til å omplassere disse barna fordi jeg ikke vet hvor de hører hjemme. Dette må derfor granskes mer på slik at man får mulighet til å danne en mening i systemet for korrekt tilhørighet.

Erik Kuoksu sin artikkel i forum.rotter.se kan man antakelig ikke bruke fordi den er mangelfull.

Og jeg har ikke tilgang til Ljungs familieregister i Jukkasjärvi i Norrbottens län.

Dermed står jeg bom fast og kommer ikke lenger.

Arnfred,

her kan du skape et konto får å se bl.a. Ljungs familieregister.

https://sok.riksarkivet.se/sv/skapa-anvandarkonto

Jeg tror du skal kunne skape et konto selv om du bor i Norge. At ha et konto er kun for GDPR, for en kan enda ikke se beskytte kilder, altså de som er yngre enn 70 år, selv med konto.

Du har skrevet i begge profilene at både (1) Knut Johansson Knuti f 1675 Enontekiö fs i Finland og (2) Knut Jonsson Nutti (i Talma) f ca 1670 Talma døde 19.12.1756.

Knut (1) døde 19.12.1756 i Lainiovuoma i Enontekiö fs, Finland og Knut (2) døde 19.12.1756 i Lainiovuoma , Jukkasjärvi fs i Sverige (slik du har skrevet i disse profilene.

Kanskje man bør forandre dødssted og dødsdato på den ene Knut ?

Du får vurdere dette.

Kanskje Knut Knuti f 1675 og Knut Nutti f ca 1670 var samme person ? Og at han var gift 3 ganger ? Slik Johannes Marainen antyder.

Familieregister för Jukkasjärvi och Vittangi församlingar , Talma by for åren 1719-1923, av August Ljung år 1944 https://lenvik-museum.no/meny5/Samisk%20historie/Familieregister_Ta...

Denne URL viser hvordan kirkebøkene er og August Ljung har renskrevet disse på skrivemaskin. Slik at de er lett å lete i.

Nils Knutsson Nutti og Margit Thomasdotter ble viet 1731 i Jukkasjärvi församling, Sverige (side 15)

Nils Knutsson og Ragnhild Olsdotter ble viet 1724 i Jukkasjärvi fs. Og deres sønn Lars Nilsson ble døpt 1730 (side 15)

Du får lukte i dette familieregisteret. Kanskje det finnes nye opplysninger om hvem Knut Nutti født ca 1700 var. Han som antakelig var gift med Gunnilda Mickelsdotter Matti (hvis virkeligheten var slik, og at dette ikke er konstruert).

Side 52 i lenken i forrige e-post finner du alle Knut Knutsson Nutti s familiemedlemmer.

Nå kan man skrive inn det man behøver derfra.

Problemet et at det er så stor lakun i födsel- og dödbökene.

De barna som du never til "vår" Knut kan jo bli igjen. Sedan kan jeg slette all informasjon i Knuts fars profil og la den bare vaere Knut i Talma som du skrev fra begynnelsen.

Jeg har nå slettet alt på Knut Knutsson Nuttis far. Hvis jeg finner noe putter jeg det inn.

For Erik Kuoksu har jo ikke fått med seg alle barna till Knut Knutsson Nutti och Gunilla Michelsdotter Matti. Han har heller ikke plukket opp hvem Knut giftet seg med selv om vigseln er i de kirkeböker som er igjen.

Jeg har også begynt å legge inn kilder til barna deres Knut K. Nuttis och Gunilla M. Mattis barn.

Jeg skal sjekke Ljungs register, fordi jeg har konti på RA/SVAR/NAD.

Vi vet ikke om Knut i Talma het Knut Jonsson. Jonsson navnet kan slettes.

I går lagde jeg en brukerprofil (med brukernavn og passord) hos riksarkivet.se men kommer ikke inn på Ljung s familieregister for Jukkasjärvi församling.

Jeg fant i stedet en pdf som du finner lenke til i min nest siste melding hit (se: lenvik-museum).

Takk Anfred.

Og jeg beklager misstaket mitt med Knut Jonsson, at putte dit samme informasjon som tidligere. Fordi da burde Knut K. Nutti og Gunilla hatt en sönn Jon - og det hadde de ikke.

Jeg skal sjekke Ljungs register óg, på RA også.

Knut, Gunilla og/eller noen av barna når de ble voksne kan finnes i dombökene. Det er fryktelig mye å gå igjennom, men det kan til slutt gi noe.

Jeg har gått igjennom 1730- og 40-tallet, men i henhold til tallet familier var det svaert få som var på tinget., kun ved handelskonflikter og arvsuppgjör og hvis noen hadde antatt stjålet noe. Men statistisk sett var det svaert få samiske familier på tinget. Kun en Nutti, Anders Andersson Nutti gift med Sunna Persdotter (Peri-Sunna) i et arvsoppgjör.

Ikke noe å bry seg om. I slektsgranskingen skal alt prøves. Og korrigeres etterpå.

Jeg sjekker Ljungs register, noen barn er rett der og noen er feil. Elin er satt som datter til Knut og Gunilla når hun isteden var datter til deras sönn Knut.

Bare gå gå igjennom alt. Jeg sjekker nå födselbökene fra 1719 til 1750. Noen år er borte dessverre.

Henrik Knutsson Nutti var ikke sönn til Knut og Gunilla, jeg har bedd de to admin. å flytte profilen eller slette den. Han var sönn til Knut Henriksson Nutti och Margeta Larsdotter, född 23/2 1750.

Jeg flyttet profilen Henrik Knutsson Nutti født 1750 Jukkasjärvi fs fra foreldrene Knut Knutsson Nutti og Gunilla. Og lagde nytt tre for ham med nye foreldre Knut Henriksson Nutti og Margeta Larsdotter. Slik du har funnet i kirkebok Jukkasjärvi fs.

Ikke slett profilene.

Det er flere feil og mangler i Ljung sitt familieregister for Jukkasjärvi församling som han lagde 1944. Alt må sjekkes i kirkeboken.

Anna Knutsdotter Nutti født 1755 og viet 1782 skal jeg sjekke i kirkerboken når det blir tid. Antakelig hun som ble viet til Jöns Jönsson Jalko. Denne Anna har Ljung skrevet som datter til Knut Henriksson Nutti og Margeta Larsdotter Sarri. Knut Henriksson Nutti har Ljung skrevet født 1724, men det var Knut Knutsson Nutti som ble født 1724.

Det ser ut som at Ljung har hatt en masse kaffepauser og ikke husket hvor han slapp før kaffen.

Showing 1-30 of 35 posts

Create a free account or login to participate in this discussion