Profiilien nimien ja muiden tietojen poistaminen "turhina, liikoina, ylimääräisinä"

Yksityinen käyttäjä aloitti keskustelun eilen
Onko tämän sivun kanssa ongelmia?

Osallistujat:

Aiheeseen liittyvät projektit:

Näkyvillä kaikki 30 viestiä

Avauduin aiheesta viime kuussa ja näyttää tapa näyttää yhä yleistsyvän.

Olemassa olevista profiileista poistetaan patronyymejä kokonaan vaikka sukunimi saattaa olla voimassa vain osan ihmisen elilnkaaresta. Muutenkin sukunimen lisäksi patronyymi auttaa löytämään oikeat henkilöt. Mieluummin enemmän tietoa kuin vähemmän. Jos nimiä on, kannattaa kaikki laittaa profiiliin. Aiemmin puhuin poistetuista talonnimistä.

Lisäksi useammat systemaattisesti poistavat ns. normalisoidut suomennetut nimet ja käyttää ruotsinkielistä kasteniemä myös suomenkielisellä lehdellä, samoin suomennetut patronyymit pois. En sinänsä kannata ko asiaa mutta kun se kuuluu kuulemma että normalisoidaan nimet suomenkielelle.

Olisiko kaikille selvää ettei poisteta sellaista mikä itsestä ei "näytä kivalta". Jos taas on virheitä niin tuodaan se lähdetieto siihen ja syy miksi asia olisi toisin.

MMerja

Ja vielä. Kun päädyn profiiliin josta esim osa nimieä,, patronyymit tai talonnimi on poistettu, kirjoitan ne tietysti takaisin. Eipä aikaakaan kun se joku on taas ne poistanut.

Keskustelun aloittaja on täysin oikeassa. Kannanotto on kuin suoraan Genin ohjeista. Yhteistä sukupuuta kun rakennamme, kannattaa tehdä se samoilla ohjeilla muistaen lähdetietojen merkitys.

Täältä myös ääni tälle, että kaikki tiedot mitä ollaan löydetty pidettäisiin profiilissa. 🙂

Lähteet ovat kaikille tiedoille erittäin tärkeitä, esim isoäitini äidille oli ilmestynyt kolmen avioliiton vihkipäivät ilman viitteitä. Lisäsin sitten itse lähteen, josta nämä tiedot olen itse vielä tarkistanut kertaalleen oikeiksi.

Jep. Taas näitä "oman sukupuun" rakentaja ja parempia tutkijoita jotka eivät ymmärrä Genin toiminnasta. Pitäisi olla hyvä viestipohja jonka lähettää heille. Jotkut voivat jopa joskus ymmärtää periaatteen. Kaikista kun ei voi tehdä MP profiileja.

No tämäpä kuulostaa erittäin ikävältä, että olennaista tietoa poistetaan profiileista! Onko kyseessä laajempi joukko joka tällaista tekee, vai joku yksittäinen häirikkö, joka on ymmärtänyt väärin Genin perusperiaatteet? Siinä tapauksessa tällainen henkilö pitäisi ottaa puhutteluun ja kysyä mikä hänen motiivinsa on. Jos toiminta ei muutu, pitäisi olla mahdollista sulkea tällainen henkilö ulos Genistä ja neuvoa hänelle joku muu sukupuualusta, jonne hän voi rakentaa itselleen sellaisen sukupuun jonka hän haluaa.

Samaa mieltä.
Mieluummin enemmän tietoa kuin vähemän.
Ja patronyymit tai muut oleelliset nimitiedot saattavat olla ainoa henkilön identifiointia merkitsevä tieto.

Voisi laittaa seurantaan tälläisiä profiileita joita yleensä muokataan ja sitten vaan käydä kumoamassa muutokset ja lähettää viestiä muokkaajalle. Itse olen laittanut läheisimpiin itseni ylläpitäjäksi niin pystyy sitten reagoimaan.

Kokemukseni mukaan kirkonkirjoissa olevien nimien suomentaminen heikentää tutkimuksen kohteiden löytämistä. Ja ainakin oman sukuni osalta muuttaa myös henkilön äidinkieltä.

Jos tämä on yksittäisen käyttäjän osalta jatkuvaa toimintaa, voiko käyttää Toiminnot-valikosta löytyvää toimintoa 'Ilmoita Geni-ylläpidolle'? Tapahtuuko puhutteluun ottaminen tätä kautta, jos omat palautteet tekijälle eivät ole riittäneet?

Itse törmännyt siihen, että nimet normalisoidaan ja ruotsinkielisiä kirkonkirjojen nimiä ei vaivauduta sovittamaan ruotsinkieliselle välilehdelle. Kirkonkirjojen nimet häviävät siten profiilista kokonaan. Näin silloinkin kun on todennäköistä, paikkakunnan historiaan perustuen, että ruotsin kieli on se käytetty kieli, ei suomen kieli. Että sellaista normalisointia.

Isovanhempieni ja heidän vanhempiensa profiilit samoin kuin isäni profiili ovat MP-profiileja juuri siitä syystä, että niitä ei kuka tahansa pääse sotkemaan. Olen törmännyt vuosia sitten mm. siihen, että umpisuomenkielisellä alueella eläneiden, pelkkää suomea puhuneiden ja 1950-luvulla kuolleiden ihmisten profiileista on poistettu suomenkielinen nimimuoto ja jäljelle jätetty ruotsinkielinen, jonka olen kaivanut 1870-luvun syntyneiden luettelosta.

Kommenttina tuohon patronyymiasiaan ja tietojen lisäämiseen ilman lähteitä: Olen jo vuosia ihmetellyt Genissä vallitsevaa patronyymikatoa. En ymmärrä, miksi henkilölle ei lisätä patronyymiä, kun siihen olisi mahdollisuus. Genin hakua olisi huomattavasti mielekkäämpää käyttää. Eniten kai tämä ärsyttää yleisten -nen-päätteisten savolaisnimien kanssa. Ylläpitämiini profiileihin on ilmestynyt juurikin noita vihki- tai muita tietoja ilman lähteitä. Muutoshistorian kautta olen jäljittänyt kirjaajaa, enkä ole edes aina saanut vastausta siihen, mistä lähteestä tieto on peräisin. Tiedon lisääjä on kylläkin saattanut käydä katsomassa profiilia.

Kannattaa laittaa palautetta suoraan henkilölle, joka tällaista tekee. Ei ole tullut omalla kohdallani vastaan. Muutokset-välilehdeltä näkee muutoksen tekijän. En usko, että on laajasta ilmiöstä kyse.

Helena Kosonen, varmaankin Genin ylläpitoon voi ilmoittaa mainitsemallasi tavalla nimikkeelä "vandalismi" ja kirjoittaa perustelu, miksi epäilet käyttäjää vandalismista. Sinänsä kyllä huono ilmaisu, kun parempi ilmaisu olisi "häiriköinti".

Kirsi J.M. Moisander ja Kim Roering, olen samaa mieltä. Geni ei ole aito, vaan rippikirjat/dokumentit, eikä myöskään mitään muita kieliä kuin rippikirjasta, Geni on hauska.

Noista patro/matronyymeistä, tarkoitettaneen ennen sukunimilain tuloa eläneistä ihmisistä? Patronyymejähän ei myöhemmin enää rippikirjoissakaan näy.

Olen viime vuosina viettänyt eläkepäiviäni Espanjassa ja tutustunut myös Välimeren nimikulttuuriin. Ymmärrän huonosti uusien "sukunimien " keksimistä ja käyttöön ottamista. Sukututkimuksen perusta pitäisi olla SUVUN nimien pohjalle rakentuvaa. Geenitutkimus syvälle luotaavana antaa pohjan suvun historialle. Nimien suomentaminen ei ole suvun historiaa kunnioittavaa. Kaikenlaiset natsismiin johdattelevat yltiösuomalaiset vivahteet tuntuvat minusta historiaan kohdistuvalta väkivallalta. Haastavaksi tutkimisen tekee pappien PU-LU-KI vaikeudet, joista en itsekään ole huolimatta alan opettajakoulutuksesta täysin vapaa. Turhautuminen sukunimien kirjaamistyössä on purkautunut patronyymien runsaalla viljelemisellä. Ehkä humaltuminen raskaan työn myötä on lisännyt pilkallisuutta annettua tehtävää kohtaan.?

no olenkin, myös, ihmetellyt kun entisten aikojen ihmisiä on alkanut löytyä ihan pelkillä etunimillä. Annoja, Marioita ja Serafioita, eli varsinkin naispuolisiin olen törmännyt. Erittäin ärsyttävää, koetan välttää niiden avaamistakaan mahdollisimman pitkään. Jos kumminkin on mun sukulinjassa, niin pyrin etsimään tietoja. Minustakin on hyvä jos tietoja olisi joko lähdelinkkeinä tai edes tekstimuotoisena kerrontana.

Sitten vielä kylän nimet sukunimenä, vaan säätyläisillä sukunimet ym. arvo ihmiset.. Konsonantit ja vokaalit painostettuna sukunimissä, patro/matronymit puolia esim. dr/ss.

Normaalisointi, en ole lukenut kaikkia. https://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-28296.html

(Läser finsk text men skriver ogärna.) Det här är knappast ett problem endast i Finland, men kanske större här än på annat håll. I kyrkböckerna tilldelades helt finskspråkiga personer svenska namn och patronymer som de knappast använde i verkligheten. Att "döpa om dem" kan ju kännas riktigt. Men i dag går trenden för långt åt andra hållet. Bland annat mina helt svenskspråkiga (t o m delvis tyskspråkiga) förfäder i Fredrikshamn har i Geni har t ex namn på Karl döpts om till Kaarle och Kaarlenpoika. Ur forskningssynpunkt är naturligtvis de ursprungliga noteringarna lättare att hålla reda på, oavsett emotionella synpunmkter.

Ralf Christian Sandman is your 8th cousin once removed.
Du → F.O.M. (your father) → Frans Oskar Ylinen (his father) → Fredrik Herman Michelsson Hautalahti (his father) → Maria Ulrica Samuelsdotter Katrineborg (his mother) → Maria Jacobsdotter Yli-Curicka (her mother) → Ulrica Isaacsdotter Yli-Kurikka (her mother) → Clara Isaacsdotter Caucola (her mother) → Susanna Mathiasdotter Reinius (her mother) → Clara Israelsdotter Alftanus (her mother) → Helena Israelsdotter Alftanus (her sister) → Gabriel Henrici Peldan (her son) → Magdalena Peldan (his daughter) → Hedvig Sophia Hannelius (her daughter) → Ärkebiskop Edvard Bergenheim (her son) → Alexandrine Bruun (his daughter) → Alexandrine Louise Sandman (her daughter) → Christian Sandman (her son) → Ralf Christian Sandman (his son)

Kaikki eivät tunnu ymmärtävän, että patronyymi-matronyymi ei ole etu- eikä sukunimi. Eikä ymmärretä, että patronyymi-matronyymi on kaikilla olemassa, vaikka sitä ei esim. kastemerkinnässä olisikaan käytetty.

Itse koen hämmentäväksi genin ohjeen, että 1900-luvulla syntyneille ei enää patronyymiä laitettaisi. Sukuni pitkälti Pirkanmaalta ja todella monessa seurakunnassa porukalla ei ollut sukunimeä vielä 1910-1920 vuosinakaan. Olen usein laittanut patronyymiä 1900-1910 luvulla syntyneille, kun vanhemmilla ei ole ollut sukunimeä. Usein rippikirjat vielä loppuvat vuoden 1910 tienoille, eikä minulla ole mitään tietoa koska henkilölle on sukunimi tullut ja minkälainen.

Patronyymit joka tapauksessa helpottavat huomattavasti tuplien haussa, vaikka henkilöllä olisi ollutkin jo sukunimi.

Ihmisten pitäisi muistaa ettei Geni ole mikään kirkonkirja, vaan tietokantapohjainen www-pohjainen ohjelma, jossa kaikki lisätiedot tukevat tietojen löytymistä.

Komppaan yhtä kommenttia, joissa mainitaan ettei jakseta kirjoittaa niitä kirkonkirjoihin aikoinaan ruotsiksi tai latinaksi normalisoituja nimiä. Ne pitäisi mielellään lisätä jos vain on tiedossa.

On hyvä muistaa että ammoisina aikoina nimet, varsinkin etunimet, olivat hyvinkin periytyviä ja meille jälkipolville se näkyy sitten piiiitkänä listana samoja nimiä sukupolvi toisensa perään. Kun siitä karsitaan pappien ja muiden kirjureiden nimiversiot tai sivujen tahrat, niin ilman patronyymeja tai matronyymeja yhdistämisvirheiden määrä tässä tietokantapohjaisessa järjestelmässä lisääntyy.

Nimivarianteille on onneksi oma kenttänsä. Omia erikoisuuksia on vaikka nimen Göran normalisoinnissa, kun se voi olla Jöran tai Yrjö tai muuta vastaavaa. Siksi papin käyttämän nimen laittaminen tietoihin on iso plussa jos se on tiedossa.

Itse lisään sen tiedon mikä minulla on. Jos se on vain etunimi, niin lisään sen. Jos on muuta tietoa, lisään sen. Jopa pelkkä Finland voi näennäisessä informaatioköyhyydessään kuitenkin olla tietokannalle hyvä vihje kun se yhdistetään muihin tietohin. Pointti on edelleen kuitenkin siinä, että se joka tietää sen talon nimen jonka alla henkilö kulki, lisää sen. Ja seuraava joka tietää taas enemmän lisää enemmän tietoa. Näin ne täydentyy.

Kaikki ei laiskuuttaan jätä kirjaamatta tietoja mitä on, vaan yleensä kirjaa sen tiedon mitä hänellä on tiedossa. Epävarmat tiedothan voi laittaa vinkiksi vaikka tietoja-kenttään.

Sen takia profiilin liittäminen johonkin projektiin on tärkeää - ja tiedän että sen jättää tekemättä moni arvostettu sukututkijakin - että seuraava pääsisi lisäämään tietonsa.

Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Ja patronyymit ovat tärkeitä, varsinkin länsisuomessa, sillä kullakin tuntuu olevan omat tulkinnat että mikä on ollut pohjanmaalla/länsi-suomessa asuvan "sukunimi" siksi patronyymi on tärkeä.

Huolimatta siitä, miten Genin kuraattorit ym johtohenkilöt yrittävät kehittää Genistä vakavasti otettavaa tietolähdettä (kiitos ja kunnia heidän ponnistuksilleen!), mukana häärää myös kaikenlaisia harrastelijoita. Se kai kuuluu tällaiseen yhteisöllisesti kerättävään dataan. On vain juostava perässä ja yritettävä oikoa, jos asia häiritsee. Olenkin ryhtynyt keräämään varsinaista sukupuutani Sukujutuissa, koska sinne ei pääse kukaan sähläämään...

Niin, ne omat sukupuut on hyviä, sinne ei pääse ketään ulkopuolinen. Genissä ei korjata, vaikka kuinka olen pyytänyt (minun vääriä esivanhempiakin).

https://www.tribalpages.com/relogin.html
Find a Grave y.m.

Jos joku poistaa nimiä tahallaan, niin ilman muuta se on tuomittavaa ja siihen pitää puuttua. Aina ei silti välttämättä ole kyse tahallisuudesta tai ilkeydestä, vaan Genin järjestelmäominaisuudesta. Profiileja yhdistettäessä tulee yhdistetyn profiilin eri alkuperäisprofiileista tarjolle useita nimivaihtoehtoja. Kun yhdistämisen jälkeen mennään 'ratkaisemaan profiilin virheellisiä tietoja', on ratkaisija käytännössä pakotettu valitsemaan tarjolla olevista nimivaihtoehdoista mielestänsä oikean. Valinnan vahvistamisen jälkeen muut nimivaihtoehdot on menetetty. Todennäköisesti samalla tavoin käy myös SmartMatch-osumia vahvistettaessa. Itse en ole niitä vahvistanut, joten en ole varma. SmartMatch-osumia vahvistamalla Geniin tulee kaikenkarvaisten oman sukunsa tutkijoiden virheellistä dataa, joka sotkee nimistön lisäksi myös sukuyhteyksiä. Joutaisi poistaa Genistä koko SmartMatch-ominaisuus, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Joitakin virheitä tuppaa olemaan monissa vanhoissakin sukututkimuksissa, eikä niitä kannattaisi Geniin muualta siirtää.
Suomalaisten etunimien normiointi on ihmeellinen, eikä minun mielestäni kovin viisas keksintö. Ruotsinkielisten alueiden nimistön lisäksi se muuttaa myös eri murrealueilla ja eri suvuissa yleisesti käytetyt etunimet normioituun muotoon, jota kyseisellä alueella tai kyseisessä suvussa ole ikinä käytetty kenenkään, saati sitten profiilihenkilön nimenä. Esimerkiksi nimi Johan/Johannes on normioitu Juhoksi, vaikka nimellä saattaa on kirkonkirjoihin merkitty myös suomalaiset etunumet Johannes, Hannes, Janne, Juha, Juhani tai Juhana. Suvun periämätietona kulkenut etunimi Janne muuttuu väkisin jossakin vaiheessa jonkun viisaan ja kaikkitietävän normioijan käsissä Juhoksi, kuten myös ruotsinkielisen kielialueen etunimi Johan, koskapa joku on suuressa viisaudessaan aikanaan tästä normioinnista päättänyt. Ei näille normiointi-intoilijoille mahda yhtään mitään.
Olisi erittäin tärkeää käyttää ruotsinkielistä välilehteä kirkonkirjoille merkitylle ruotsalaiselle nimimuodolle ja suomenkielistä välilehteä pelkästään suomenkielisen henkilön suomalaiselle etunimelle. Tässä näyttää olevan kovasti vaihtelevia käytäntöjä. Iso osa käyttäjiä laittaa nimet suoraan Genissä oletuksena olevalle englanninkieliselle välilehdelle, eivätkä ne Suomessa asuneiden henkilöiden yhteyksissä toimi.
Nöyrästi on myös myönnettävä, että jokainen meistä on aikanaan ollut aloittelija Genissä ja todennäköisesti tehnyt jonkin aloittelijan virheen tai alkuinnostuksen ja osaamattomuuden takia ainakin jättänyt lähdetietoja kirjaamatta. Geni on hieno järjestelmä, mutta sen ominaisuuksiin sisälle pääseminen vaatii oman aikansa. Uusia tekijöitä 'maailman sukupuun' täydentämiseen tarvitaan yhä, joten peräänkuulutan professionaaleilta ymmärtämystä ja kärsivällisyyttä, vaikka virheitä joudutaankin välillä korjailemaan. Virheen tekijää on hyvä neuvoa kohteliaalla viestillä, kun tarvetta ilmenee.
Oma lukunsa ovat oman sukupuun rakentajat, jotka pitävät kaiken yksityisenä ja käyttävät omana salanimenäänkin jotain mystistä kirjainyhdistelmää. Tämä vaikeuttaa suuresti Genin perimmäisen tarkoituksen, eli kaikkien yhteisen maailman sukupuun toteuttamista. Nämä itsekkäät salaajat pitäisi saada ruotuun tai poistaa Genistä kokonaan ja ohjata epäfiksumpiin järjestelmiin tekemään yksityisiä omanlaisiaan sukupuita.

Kysyn. Onko käytäntö genissä, että esim. v. 1900 ja jälkeen syntyneille ei laiteta patronyyminimeä?

Projekti Suomi ja Karjala - aliprojekti Yleinen nimistandardi:

https://www.geni.com/projects/Finland-and-Karelia-General-naming-st...

Patronyymit

Patronyymi (tai matronyymi aviottomien lasten tapauksessa) kirjoitetaan tavallisesti vain henkilöille, jotka ovat syntyneet ennen vuotta 1900.

------

Itse laistan tästä yleensä, jos kyseessä on pariskunta, joille on syntynyt lapsia esim. 1880-1905. Laitan kaikille patronyymit, myös 1900 jälkeen syntyneille.

Näkyvillä kaikki 30 viestiä

Luo ilmainen tunnus tai kirjaudu sisään osallistuaksesi tähän keskusteluun