Yhteistyöpyynnöt, ilmaiskäyttäjien tiedonhaku sekä iso puu

Started by Reijo Mitro Savola, Geni Curator on today
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 10 posts

Laitan jälleen tähän yhteistyöstä ja isosta puusta. Asia on ollut esillä aiemminkin, mutta sen jälkeen kun tämä on ollut esillä viimeksi, on mukaan tähän pääprojektiimme tullut paljon uusia. Moni ei tiedä näistä, vaikka olisi ollut Genin käyttäjänä pidempäänkin.

Yhteistyö

Genissä kannattaa laittaa yhteistyöpyyntöjä ja myös hyväksyä niitä.

Ilmaiskäyttäjähän törmää usein ongelmaan, että ei pysty etsimään haluamaansa henkilöä Genistä, ja tulee vain maksullisen version mainos. Tämä on varsinkin tavallinen ilmiö, jos ei ole kytkettynä vielä isoon puuhun. Tietysti maksullinen versio on se käyttäjäystävällisin vaihtoehto tähän. Mutta ilmaiskäyttäjä voi tehdä kuitenkin muutakin, jotta etsiminen onnistuu:

• Avaa toinen Internet-selainikkuna, jossa et ole kirjautuneena Geniin. Tee siinä haku julkisesta profiilista; esim. "Geni Sauli Niinistö", ja tuloksena saat linkin. Kopioi linkki ja siirrä se siihen ikkunaan missä olet Genissä. Pääset suoraan profiiliin.
  • Laita yhteistyöpyyntöjä aktiivisesti Genin käyttäjille, jotka ylläpitävät laajasti profiileja, jotka sattuvat sinua kiinnostaville sukumaantieteellisille alueilla.

Miten? Otetaan esimerkki: itse ylläpidän n. 290 000 profiilia ympäri Suomen ja olemalla yhteistyössä kanssani ilmaiskäyttäjä voi hakea suoraan Genissä profiileita niiden profiileiden joukosta, joita ylläpidän. Laita minulle yhteistyöpyyntö, ellet jo oletkin yhteistyössä. Se onnistuu menemällä minun profiiliini:

Reijo Mitro Savola, Geni Curator

Ja klikkaamalla oikeasta yläkulmasta Toiminnot-valikosta "Lähetä yhteistyöpyyntö" - tällöin pyyntö lähtee henkilölle.

Itse lähetän paljon yhteistyöpyyntöjä ihan vain palvelumentaliteetilla. Itsehän olen kuraattori. Kuraattorin oikeuksiin yhteistyösopimus käyttäjän kanssa eiv vaikuta mitenkään, kun oikeudet ovat valmiiksi laajemmat kuin yhteistyö mahdollistaisi. Mutta toinen osapuoli saa yhteistyöstä paljon irti, varsinkin ilmaiskäyttäjä. Avoimet Geni-kutsusi näet suoraan tästä linkistä: https://www.geni.com/requests

• Jos et ole vielä isossa puussa, on se perusongelma, jolloin oikeastaan mikään muukaan ei oikein toimi Genissä. Ks. alla.

https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/

Iso puu

Oletko kytkettynä isoon puuhun? Iso puuhan on se yhteinen yksi sukupuu, joka Genissä on. Yllättävän moni ei ole kytkeytynyt siihen, ja mm. ei pysty tarkastelemaan sen takia sukulaisuussuhteita tai editoimaan ison puun tietoja. Isoon puuhun voi kytkeytyä laittamalla osumille yhdistämispyyntöjä tai pyytää apua yhdistämiseen isoon puuhun Yhteiset sukujuuret -Facebook-ryhmässämme.

Isoon puuhun liittymisen alueelliset auttamisketjut löytyvät täältä:

https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/posts/2387485288...

Voidaan auttaa rajoitetusti isoon puuhun myös täällä Genissä tässä ketjussa. Jos kuitenkin olet FB:ssä, laita postaus ensisijaisesti sinne, koska auttajat huomaavat asian siellä helpommin.

Yhteiset sukujuuret -ryhmässä on myös paljon Genin käyttöön liittyviä aputyökaluja, mm. virheketju, jossa voi ilmoittaa Genissä löytyneistä virheistä, joita ei itse osaa korjata. Lisäksi on monia muita tarpeellisia ketjuja. Ryhmässä kerrotaan myös sukututkimuksen ja Genin käyttöön liittyvistä kursseista.

Tässä linkki myös ryhmään yleisemmin:

https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/

Private User
Today at 6:10 AM

låter riktigt bra!
Stig Engman

Today at 6:12 AM

Kiitos ohjeista.
-Heikki

Today at 6:16 AM

Incognito sivu aukeaa internet selainta klikatessa hiiren vasemmalla. Silloin ei tarvitse kirjautua ulos Genistä. Kiitos Reijo näistä ohjeista ja siitä että liitit minut projekteihin

Private User
Today at 7:33 AM

Helpoin tapa käyttää genin omaa hakua ilmaiseksi on avata yksityinen välilehti (esim. Chrome selaimessa nimellä Incognito-välilehti), mennä Genin etusivulle geni.com ja käyttää genin omaa hakutoimintoa ilmaiseksi. Hakutoiminto toimii ilman sisäänkirjautumista ja toimii paremmin kuin vain Googlea käyttämällä.

Private User
Today at 7:42 AM

Kiitos kaunis ohjeista.

Today at 7:56 AM

Kiitos ohjeista! Tarpeellisia !

Aila Anneli Kela, olet kyllä isossa puussa, ja monissa projekteissakin jo mukana, ja myös esim. minun yhteistyökumppanini.

Today at 9:10 AM

Kiitos! Öaitoit ehkä kk sitten paljon pyyntöjä johonkin. En ehkä ymmärtänyt, mikä niiden merkitys on ja muistaakseni hylkäsin osan. Nyt kuitenkin olen alkanut usein törmäämään ongelmaan, etten pääse ilmaiseksi tarkastelemaan profiileja, joista saan ilmoituksia. Joten kysynkin, olisiko mahdollista saada niitä pyyntöjä uudelleen, ellei tästä ole sinulle liiaksi vaivaa. Olen ihan alkutaipaleella, enkä vielä juurikaan hahmota, miten tämä sivusto toimii, mistä löytäisiin lisätietoja jne. Tämä on siis ihan uusi maailma/mielenkiinnonkohteeni. Miulla on tarloitus osallistua vähän muöhemmin sukututkimuskoulutukseen, esim ensi keväänä, jos sellainen satt sopivaan aikaan. Olen, niinkuin kala, joka ytittää opetella polkupyörällä ajamista. 😁

M. Silventoinen, olet jo laajasti projekteissa. Voit itsekin tehdä vertailua, mihin projekteihin kannattaa liittyä lisäksi. Katso raportti esipolvistasi (omassa profiilissasi Toiminnot > Raportti esipolvista), siellä näkyy tiivistetyssä muodossa esivanhempiesi asuinpaikkakuntia myös syntymä- ja kuolinpäivämäärien lisäksi. Sitten vain etsit projektihaussa ko. projektit (Sukututkimus > projektit) ja haet ko. paikkakuntien nimillä - pääset ko. projektien sivuille, ja siellä yläkolmassa Toiminnot > Liity projektiin.

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion