LÄHDETIETOHAASTE 1/2020 - Lähdetiedottomasta lähdetiedolliseksi

Started by Reijo Mitro Savola, Geni Curator on Monday, February 24, 2020
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 137 posts

LÄHDETIETOHAASTE 2/2020

Lisää 50 lähdetietoa Geni-profiileihin ennen 30.04.2020 loppua. Kun ilmoitat että haaste suoritettu, kasvata laskuria L. Teemana ovat lähdetiedot profiileihin, missä ei niitä ennestään ole - lisää tietoja etenkin niihin!

Tämä sama haaste on myös esillä Facebook-ryhmässämme Yhteiset sukujuuret. Voit raportoida täällä tai Facebookissa.

Lähdetietohaasteen teemana on tälläkertaa lähdetietojen lisäys profiileihin, missä niitä ei ennestään ole. Yhtäaikaa saa toki lisätä lähdetietoja myös profiileihin, joissa niitä jo jonkinverran on. Sukututkimus perustuu lähdetietoihin, ja ne ovat oleellisia mm. Genin yhdistämisissä ja sukujohtojen tarkistamisissa. Kun lähdetiedot on merkitty, on helpompi verrata omia tutkimustuloksia yhteistyökumppaneiden tuloksiin. Laatu lisääntyy selvästi kun lähdetietojen käsittely on hallinnassa. Viimeisimmässä lähdetietohaasteessa 2/2019 lisättiin 70 000 uutta lähdetietoa Geni-profiileihin. Ensimmäisessä haasteessa 1/2018 lisättiin 30 000 ja toisessa 2/2018 35 000 ja kolmannessa 1/2019 75 000. Näin ollen haasteiden kautta on lisätty haasteiden kautta 210 000 lähdetietoa. Haasteiden ulkopuolella lisätty lähdetietojen määrä on varmasti moninkertainen. Vain yhdessä toimiva innostunut porukka voi tällaista saada aikaan. Ajattelumalli on, että lähdetietoja lisätään yhteiseen puuhun, myös toisten lisäämiin profiileihin. Lähdetietohaaste on kuitenkin selvästi enemmän kuin pelkkä leikkimielinen haaste, se on laadunkasvatustyökalu. Osallistukaapa innolla mukaan!

L = 0.

Minulla menee noi salasanat sekaisin.
Pannaan tulla vaan, mut sellaisena jolla lokkautuu valmiiksi.
Tämän päivän paketti meni pipariksi
.

Otan haasteen vastaan. Minulla on paljon sukulaisia joiden tiedot olen laittanut seurakunnista saaduista virkatodistuksista.

Tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako lähdetieto sivulle lähdetietoa lisättyyn kuvaan vai kelpaako Hiskistä tai Katihasta etsitty tieto?

@reijo.mitro.savola. Otan mielelläni haasteen vastaan. Pienenä ongelmana minulla on tietämättömyys Suomi ja Karjala suvustani, kun en tiennyt muutama vuosi takaperin olevani edes heihin liittyvä. Etunimi, paikkakunta ja sukunimilistoja on kertynyt hyvin paljon, mutta halukkuuttakin on osallistua. Henkilöhistoria minulla
on olematon, paitsi niillä henkilöillä, jotka olen saanut sukuuni kuuluviksi viikkoprofiilien perusteella.

Mukana meiningissä.

Tuula, voit lisätä henkilön kohdalle kuvan vrkatodistuksesta. Otan haasteen vastaan🙈

Ok.kiitos.

Ilmoitus FB:ssä Ilkka Okkoselta, Martti Vuoriolta, Tuire Nygreniltä ja Marjo Leanderilta, 50 lisätty.

L = 4.

Jaana-Maijalle. Hiski ja Katiha eivät ole alkuperäisiä lähteitä. Mielellään alkuperäinen kirkonkirja: rippikirja, syntyneiden luettelo tms.
T. Aisla

Mukana.

Olen mukana.
Minulla on kohta 50 täynnä henkilöiden sivuille lisättyjä linkkejä SSHY:n kuviin. Käykö linkit lähdetiedoiksi?

Mukana

Asia on tärkeä.
Olen mukana, vaikka vähän jälkijunassa, uutta opeteltavaa on runsaasti..

Mukana ollaan ja 50 lähdeviitettä lisätty!

Mukana olen, tosin jos saisin vaikka ensi kuun loppuun mennessä ne tiedot lisättyä.. 🙈
Voiko viitteenä käyttää valmista sukututkimusta?

Pauli, käyvät toki - mutta linkeillä on se ikävä piirre, että ne saattavat ajanmittaan vanhentua. Siksi olisi hyvä lisätä myös otsikkotiedot.

Kiitos Pentti Marttiin! L = 4 + 1 = 5.

Ilmoitus FB:n puolelta Mikael Nerveltä ja Merja Orajärveltä, 50 lisätty.

L = 5 + 2 = 7 eli 350 lähdetietoa lisätty tämän haasteen puitteissa.

on yhdistelty siitosten linjaa , vääriä yrjöjä niin että on aika sekamelska aikaan, vaihdettu vanhempia , eikä lähteitä mihin perustuvat!! näissä profiileissa on jo lähdetietoa niin voiko olla tarkkana myös ennen kuin yhdistelee! kiitos. koitetaan korjailla. taaaas...

Ilmoitus FB:n puolella Jutta Salmelalta, 150 lisätty.

L = 7 + 3 = 10 eli 500 lähdetietoa lisätty tämän haasteen puitteissa.

Lisäsin linkkinä Katiha:sta tietoja, nyt koitin poistaa linkit mutta en löydä paikkaa josta saisin poistettua, olisin muuttanut linkit tekstitietona kirkonkirjoihin / henkilön yleistietoihin. En löytänyt ohjeesta miten poistan jo lisäämäni lähteen

Anneli Ruoho, tietoa kentästä "Muokkaa" ja voit editoida normaalisti. Linkkejä ei kuitenkaan kannata missään nimessä poistaa, vaan lisätä otsikkotiedot.

Ilmoitus FB:n puolella Aleksandra Sohlmanilta, Maija Saikkoselta ja Ilkka Okkoselta, 50 lisätty.

L = 10 + 3 = 13 eli 650 lähdetietoa lisätty tämän haasteen puitteissa.

Voipi tuota koittaa,jos jotain löytyy :)

50 lähdettä lisätty

Kiitos Eeva Kaarina Kortelainen! L = 13 + 1 = 14.

Ilmoitus FB:n puolella Jutta Salmeltalta, 150 lisätty, Tuula Lindholmilta ja Eija Kurikalta, 100 lisätty, Ritva Myllylältä, Eira Granlundilta, Aleksandra Sohlmanilta, Tuula Kuismalta, Päivikki Kuljulta ja Jarkko Pitäjämäeltä, 50 lisätty.

L = 14 + 3 + 4 + 6 = 27 eli 1350 lähdetietoa lisätty tämän haasteen puitteissa.

Olen mukana.

Yritin katsoa profiileista lähdetietokohtaa mutta siellä on merkilliset valikot. Esim. oma tiedosto. Kuitenkin 90 prosenttisesti tietoni ovat peräisin hiskistä.
Miten se lähdetieto oikeasti pitää lisätä?

T.Lea Rauvola

Olen ahkerasti lisännyt lähdetietoja, mutta ei ole lukua siitä, paljonko on tullut merkintöjä lähdetiedottomiin profiileihin. Joten jää osaltani lmoittamatta.

Lea Rauvola, ohjeita lähdetietojen lisäämiseen löytyy esim. täältä: https://www.ysj.fi/geni-ohjeet/lahdetietojen-lisaaminen-yleistietoi...

Liisa, lisättyjen lähteiden määrän voi arvioida "ainakin".

Ilmoitus FB:n puolella Mikael Nerveltä, Lea Viljaselta, Rauno Homaselta, Jarna Joentakaselta ja Eerik Yrjölältä, 50 lisätty.

L = 27 + 5 = 32 eli 1600 lähdetietoa lisätty tämän haasteen puitteissa.

Ilmoitus FB:n puolella Mikael Kristianilta ja Pauliina Reposelta, 100 lisätty, sekä Tuula Lindholmilta ja Reijo Savolalta, 50 lisätty.

L = 32 + 4 + 2 = 38 eli 1 900 lähdetietoa lisätty tämän haasteen puitteissa.

Showing 1-30 of 137 posts

Create a free account or login to participate in this discussion