Het gaat om ruim 6200 personen. Nu is het aantal gelinte profielen nog te overzien, maar dat wordt hopelijk lastiger.
Wat zou een goede manier zijn om bij te houden welke personen intussen een Geni profiel gekregen hebben?
Dit is niet het enige project waarbij zoiets speelt, maar meestal gaat het om wat minder personen.
Soms is het nog wel te doen om alle personen op de project pagina te zetten en te voorzien van een link als ze op Geni voorkomen, maar dat wordt hier toch wel wat lastig.
Hier twee voorbeelden waarbij het wel gaat lukken...:
* https://www.geni.com/projects/Begraafplaats-Groenesteeg-te-Leiden-A...
* https://www.geni.com/projects/Verzetsherdenkingskruis/47878
Overigens zou ik er voor pleiten in deze pagina alleen een zo volledig mogelijke opsomming van de begraaf- e/o herdenkingsplaatsen op te nemen met een verwijzing naar aan die plaatsen gerelateerde projectpagina's. Dan heb je direct al veel kortere lijsten en kunnen daar ook de namen worden opgenomen, zodat ook minder ervaren gebruikers kunnen helpen zoeken. Bovendien krijg je dan een overzicht welke al wel of nog niet een Geni-profiel hebben.
En dit project ga ik 'splitsen' zodra de pagina-edit-limiet bereikt blijkt:
* https://www.geni.com/projects/Ondergang-van-de-JUNYO-MARU/46542
Ik hoop trouwens nog iemand te vinden die lijsten kent van de niet-Nederlandse slachtoffers van de JUNYO MARU om die samen met Indonesische geni-gebruikers te gaan 'uitvoeren'. Trouwens, ook Engelse, Amerikaanse en Australische krijgsgevangenen die meevoeren op dit schip verdienen een ereplaatsje in Geni. Maar daar heb ik weer andere curatores voor nodig...
Als bekend is wie op welke begraafplaats ligt, dan lijkt een subproject per begraafplaats en eventueel een extra subproject voor begraafplaats onbekend een optie. Alleen heb je dan eigenlijk toch ook nog een lijst nodig die per persoon verwijst naar het goede subproject.
Ik weet niet wat de grootste begraafplaats is en of je die op 1 pagina kwijt kan. Anders zou je die misschien ook nog een keer moeten onderverdelen.
Eigenlijk zou je voor dit soort zaken een database moeten kunnen gebruiken, dat zou een stuk gemakkelijker zijn.
Per pagina kun je --met de door mij gehanteerde 'methode' van vermelding, dus alleen naam en geb./ovl. jaar voor in Geni vindbare profielen-- kun je ca. 1750-2000 namen kwijt. Je moet dan niet teveel 'intro-gebabbel' toevoegen, maar zo'n lijst eigenlijk beschouwen als een soort INDEX op de totale Geni-data-base.
Als er goede lijsten beschikbaar zijn, wil ik die wel 'editen' in een aparte projectpagina. Daar ben ik aardig bedreven in en heb daarvoor geen database nodig. Doe alles via een .txt bestandje, hoewel ik zelf ooit met dBaseIII en dBaseIV programmaatjes voor mijn bedrijf heb 'geknutseld'. Via een .txt-lijstje gaat het met zoek en vervang veel vlugger.
Jeannette, ik heb het document gevallenen.txt toegevoegd. Dit is de lijst die ik gehaald heb uit https://www.lijstvangevallenen.nl/missie/knil/
Dat was een lastig formaat, dus het zou kunnen dat er her of der iets niet helemaal goed is gegaan (ik zag wat vreemde datums voorbijkomen)
Job Waterreus Ik kan uit die URL geen .txt bestandje halen, tegenwoordig zijn veel sites daarop beducht en zijn ze zo geprogrammeerd dat je niet meer 'copy & paste' kunt toepassen. Mij lijkt het overigens respectvoller om projectpagina's van de erevelden te maken en daar namenlijsten in te 'monteren'. Zo'n 'bulklijst' vind ik eigenlijk in dit geval niet zo heel erg netjes, alsof ze allemaal 'over een kam' kunnen worden geschoren.
Misschien valt de URL die hier is genoemd te vergelijken met www.erelijst.nl. Om die namen in Geni te gedenken heb ik een projectpagina gemaakt, waar ik bewust geen poging heb gedaan namen te vermelden. Het zijn er te veel en te verscheiden van oorsprong en overlijdensreden.
* https://www.geni.com/projects/Erelijst-van-Gevallenen-1940-1945/12358
Maar wanneer in het profiel een verwijzing naar dit project staat, kunnen nabestaanden wel geattendeerd worden op het bestaan van het gedenkboek en daar naar wens 'een bloemetje plaatsen'. Velen weten niet eens hoeveel leed een generatie eerder is geleden en zijn verrast dit via Geni te weten te komen.
Dit is de lijst die ik uit die site gehaald heb: https://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000102664954689& (zie de project documenten)
Dit is in een vorm die bijvoorbeeld in Excel geplakt kan worden om aan te vullen en/of te knippen per begraafplaats.
Daarnaast zou er misschien ook nog een lijst gemaakt kunnen worden van profielen daarvan die in Geni aanwezig zijn. Die zou dan niet gesorteerd hoeven zijn, want daarin kan je dan gewoon met control-f even kijken of het profiel mogelijk al in Geni aanwezig is.
Kan ik uit die lijst halen op welk ereveld ze liggen? Ik neem aan dat die KNIL-nummers feitelijk niet van belang zijn voor Geni. Dan blijven alleen voornaam e/o voorletters, achternaam en overlijdensdatum over. Jammer dat we geen lijst hebben met geboortedata. Volgens mij zijn die wel te vinden via de erevelden, dus lijkt het me 'handiger' die lijsten als 'bron' voor Geni te gebruiken. En zo komen we dan toch ook weer uit bij projectpagina's per ereveld...
Jeanette
We kunnen die lijst gebruiken als leidraad.
Maar om te weten waar de gesneuvelden zijn begraven, moet je toch weer de oorlogsgraven site raadplegen.
Dus het idee om sub pagina's te maken naar de erevelden en/of een andere begraafplaats is dan zeker raadzaam.
Ik hoor graag of dat dan de optie word die we gaan toepassen.
Op veel erevelden liggen burgers en gesneuvelden militairen ook voor 1945 door elkaar.
Ik heb nog niet daadwerkelijk goed kunnen vaststellen welk ereveld het grootste aantal gesneuvelden van na 1945 heeft.
Is het een idee om het tekst file aan te passen en dan te gebruiken voor controle wie in Geni al bekend is of niet.
Er kan volgens mij behoorlijk wat data gedele worden het wordt dan evt wat overzichtelijker, denk ik.
Gr Piet
De lijst is zo opgezet dat je die gemakkelijk in bijvoorbeeld Excel kan opnemen en er dan kolommen aan kan toevoegen zoals de begraafplaats.
Ik zag bij tenminste 1 begraafplaats ook een lijst met namen, dus misschien is het mogelijk om naast deze lijst ook een lijst per begraafplaats te maken. Als die te matchen zouden zijn, dan zou je dus ook de begraafplaats aan de totaallijst kunnen toevoegen en misschien ook nog een veldje om aan te geven of er al een Geni profiel bekend is (bijvoorbeeld een linkje naar het profiel)
Ik heb de totaallijst even gemaakt omdat die niet zo gemakkelijk te maken was vanuit de site en het me toch wel handig lijkt om ook een totaallijst te hebben.
Job
Het kloppt dat daar veel onbekende liggen.
In ons project gaat het veelal om militairen die gesneuveld zijn of overleden na eind 1945, je moet dan denken aan rondom december 1945.
Vanaf eind 1946 zijn dan de eerste lichtingen Nederlandse dienstplichtigen naar Indonesie gegaan.
Alles wat begraven ligt in Indonesie voor Augustus 1945 is een 2e wereldoorlogs slachtoffer., volgens mij.
Gr Piet
Vandaag heb ik waarschijnlijk weinig tijd, maar ik zal nog eens kijken of de lijsten te matchen zijn. Punt was dat er op de lijst van Ancol dus ook anderen staan. Wat doen we daar mee? Wordt het een subproject met alleen een lijst van militairen na 1945? Want dan moet je de lijsten dus kunnen matchen en dat wordt waarschijnlijk nog best lastig.
Job
We hebben genoeg tijd om een en ander te proberen.
We hebben dus 1 lijst van het ministerie die alle slachtoffers bevat die in het conflict na 1945 gevallen zijn.
De lijsten van de erevelden daaraantegen bevatten alle slachtoffers, Burgers, militairen die in de tweede wereldoorlog gevallen zijn en in kampen zijn overleden of herbegraven zijn, en dan ook de militairen na 1945.
Dat is een beetje ondoorzichtig, wat ik evt zou willen onderzoeken de monumenten in Nederland bevatten specifiek Nederlandse Militaire slachtoffers die in het conflict gevallen zijn na 1945 .
Ik heb al 2 monumenten op het project staan Appingedam 4 personen, Groningen heb ik ook op het project staan maar daar is weer geen lijst van personen.
Al met al stoot je dus op kleine probleempjes iedere maal .
Gr Piet
Piet,
Zodra ik wat tijd heb ga ik er verder naar kijken.
Ik zit er ook aan te denken Mike te vragen eens mee te denken over projecten die met lijsten van personen werken en willen bijhouden wie er al in Genie zit. Mogelijk is er iets uniforms te bedenken dat alle projecten kunnen gebruiken.
Het is erg jammer dat ik de conferentie in Amsterdam moet missen, want dat was een prima gelegenheid geweest om eens met hem te praten.
Hoi Jeanette
Nederlands ereveld Menteng Pulo te Jakarta, dit is waar de meeste slachtoffers van ons project schijnen te liggen.
Morgen 15 Augustus inderdaad het uitroepen van Soekarno van de Republuik Indonesie.
Ik heb tot nu de indruk dat de Nederlandse staat nog steeds een andere datum hanttert, dit is 1950.
En dan natuurlijk het overdragen van Nieuw Papua Guinea in 1962.
Ik heb al diverese verhalen onder ogen gezien en het maakt de mens er niet vrolijker op wat daar helaas allemaal gebeurd is.
Helaas het zwijgen over deze periode ook mijn vader en familien is ook helaas zo dat wij de latere generatie eigenlijk nu veel te laat tot besef komen wat daar allemaal gebeurd is.
Gr Piet
https://www.geni.com/projects/Nederlands-ereveld-Menteng-Pulo-Jakar...
Het begin is gemaakt, de afronding komt pied-à-pied, dus voetje-voor-voetje...