Mr. Anthonij (Antoine) Boulin - Hoe zit het nu met Anthonis Bolijn ijn 1611 nog in leven??

Started by Diederik Mooij on Monday, June 10, 2019
Showing all 14 posts
6/10/2019 at 10:17 AM

RvO merkt terecht op Aavulling en correctie gem. 18-11-18: In de genealogie 'DE Jonge' https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?identifier=MMKB02%3A000121375... wordt Anthonij Boulin/Boulijn letterlijk genoemd "Antonis Bolijn' Dit was vanwege beleend worden van De Jonge op 13-11-1612 van De Jonge o.g.v. (citaat) 'aankoop van Antonis Bolijn etc.' Op de 30ste van diezelfde maand worden Nicolaas, Jan en Charles erfgenamen genoemd. Als de belening van De Jonge dezelfde datum krijgt van de aankoop van grond van A.Bolijn, was Antonis Boulin/Bolijn vlak voor 30-11-1611 dus nog in leven=

DM: Ja maar hij is echt op 25-3-1597, begraven als MR Anthonius Boulijn, aldus parochie van Sint Jan te Mechelen .

6/10/2019 at 10:20 AM

In de bron zoek op Bolijn.

Uit profiel

vóór 13-11-1612 Dr. Bonifacius de Jonge pensionaris koopt hier onder genoemd stuk land van Anthonis Bolijn. (opm. 1: Er staat dus mogelijk abusievelijk niet: 'van de erven van' , opm. 2: de datum van aankoop van een levende Anthony Boulijn ligt dus verder naar verleden, i.i.g voor hier boven genoemde 25-1-1611, tenzij er op 13-11-1612 ook had moeten staan 'van de erven van Anthony Boulijn') https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?coll=boeken&identifier=MM...

6/10/2019 at 10:24 AM

In Tekst staat:
* vóór 25-1-1611, †Anthony Boulin overlijdt. De titel "Heer van Oisterstein" gaat dan over op de oudste zoon Nicolaes Boulin. {frictie met feiten als dit rond die tijd zou moeten liggen immers overleden 1597 Mechelen} [Zie ook VAN DE KLIPPE ZONDER BRONVERMELDING]

Iemand merkt op:

'''Ad "VAN DE KLIPPE ZONDER BRONVERMELDING" In het stuk wat hij gezien heeft kan er sprake zijn van een posthume vermelding van A.Boulijn of van een vermelding van een zoon Anthony Boulijn. Originele stukken moeten worden gezien.'''

6/10/2019 at 12:40 PM

Het zou heedl goed kunnen dat de door jou genoemde Antonis Bolijn Anthonis Boulin/Boullin een zoon is van Anthony Boulin en Lilie Kerreman Lelie Anthonisdr Kerremans. Immer zij heeft een vader Anthony.Antoine Kerman (Kerreman) In het profiel van Anthony Boulin heb ik daar ruimte voor gemaakt met de tekst:"ca. 1545-1565, eventuele geboorte kinderen van Anthonie B en Lelie of kinderloos gebleven". Dat verklaart ook waarom hij bijv niet in het weeskamer stuk genoemd wordt. Hij is immers geen zoon van Anna Micault. Hij kan van zijn vader Anthony Boulin misschen toch ook een erfenis hebben gekregen, of beheert het. In het profiel van Anthonis Boulin/Boullin schrijft Anne-Marie (C) ook dat er een vierde zoon is. Ik stel voor dat we het profiel van Anthonis Boulin Anthonis Boulin/Boullin verplaatsen naar zoon van Anthonis Boulin en Lelie Kerremans

Private User
6/11/2019 at 5:32 AM

Reactie op 10-6 mbt Anthonis opgevoerd als kind van Lelie Kerremans. Zou kunnen, dat kunnen we nu nog niet weten. Overigens was de creatie van dat profiel mijn initiatief naar Annemarie en was dit geen idee vanuit haar ontstaan!(heeft het nu minder waarde?-:)
Inderdaad ogv (idem) feiten mbt de transporten van eigendommen concludeerde ik dat we er niet aan voorbij konden gaan, en rekening moesten houden met het bestaan van een extra kind Antonis.
We redeneren ogv bestaande transporten en hun data, maar dan moeten we wel weten waar het dan omging: om het kasteel Oosterstein, om het huis wat achter de nu nog bestaande poort bij Oosterland lag en in WOII werd gebombardeerd, of het ambacht Oosterstein, of percelen in Botland, Capelle, Nieuwerkerk (gesproken wordt over Duiveland meen ik). Er staat in de genealogie De Jonge geen datum waarop het van Anthonis werd gekocht. Er staat alleen 'na aankoop', dus dat kan ook verder terug in het verleden liggen en er een scheiding tussen belening en aankoop kan zijn in tijd (meer jaren verschil). Wij kennen ook niet de usances van die tijd, misschien werd het op datum 'x' verkocht en op datum 'y' geleverd(daadwerkelijk transport). Ik zal later die passage in stamboom De Jonge nogmaals bekijken. Ik heb daar ook gezien dat de namen van de 3 jongens als zijnde de erven worden genoemd en niet van Anthonis. Mogelijk is ook dat hij al dan niet ongeh. al is overleden, al blijft het ontbreken van elk spoor buiten deze passage met aanhaling van de koop van Anthonis B. een beetje typisch!

Private User
6/11/2019 at 12:54 PM

Mbt het volgende profiel een opmerking na mijn kennisneming van wijzigingen van 5/6 door DM Alexandre Boulin

(DM)Belerend citaat "Het ware beter als mensen dit soort bediscusieerbare uitlatingen gefundamenteerd in de daarvoor bestemde discussie zouden doen. [DM 5 juni 2019]." (einde bedoeld citaat).
Reactie 11-6 Als ik daaronder de 'poging tot samenvatting' lees meen ik echt IDEM een pleidooi te lezen, volledig doorspekt met subjectieve opvattingen van DM, dan wel een volledig eigen interpretatie wat er gebeurd is. Veel te veel suggesties die je nooit zult kunnen staven en veel teveel invulling waarom dit of dat wel of niet kan! (Dat is eigen invulling!) Zo kun je dus het goed of fout of logisch of niet logisch aangeven als zou bijv. Nicolaes deels bij familie elders opgegroeid zijn. Dan zijn vragen als "waarom zat hij niet bij zijn mama op schoot" volledig daneben. Dit is slechts een voorbeeld, want er zijn zijn nog veel meer zaken die ik als pleidooi voor DM's mening zie en waarbij ik me ook nog eens afvraag hoe hij dat nou kan weten of ze iets wel of niet deden(bijv. de uitleg die steeds over Mechelen en Lille en Middelburg worden gegeven waardoor weer iets onlogisch lijkt in zijn optiek. We doen allemaal wel vaker dingen die in de optiek van een ander totaal onlogisch, ondoenlijk of onmogelijk lijken of zijn. Laten we niet vergeten dat dit alles zich in oorlogstijd afspeelde. Misschien, en dat is dus ook een speculatie, is Nicolaes vanwege de onveiligheid in Mechelen elders (groten)deels opgegroeid, misschien was hij een onhoudbaar ADHD-jong of was er een uit-huis-plaatsing zoals nu net zo goed veelvuldig voorkomt om nog andere redenen logisch, zoals een knaap bij bevriende ridders e.d. opgeleid werd!

Private User
6/11/2019 at 2:45 PM

Over het al dan niet in leven zijn van Anthonij Sr.:
1. Als dat zo was, was hij ±92, onder voorwaarde dat zijn geb. datum klopt, en dat laatste zal positief bevestigd worden vanwege zijn huw. met Kerremans in ? 1545?
2. Er worden zelfs nu nog tal van fouten gemaakt, en toen zeker! werden geen kopietjes gemaakt maar alles 'overgeschreven' en veel moest ook nog eens vertaald worden door o.a. griffiers. Oorspronkelijk was voertaal Dietsch en volgde vertaling naar frans en latijn. Later gebruikte talen vlaams en naar frans vice versa.
3. Niets gevonden van een jongere Anthonis, niet eens een verwijzing naar een erfdeel voor een of ander perceel of zo.

Private User
6/11/2019 at 3:07 PM

Over dat gedoe met functies, lijsten daarvan en plaatsen waar die uitgevoerd zouden zijn:
Hoeveel funkties heeft u (DM) op het CV? 8, 10 of meer. Dus als je eerst sjouwer bent en dan machinebankwerker in Nuenen of zo en dan fractieleider in de politiek zoals iedereen weet in D.Haag, roept iedereen over 500 jaar dat dat niet dezelfde personen waren, omdat hij vlgs. alle DM's in deze wereld toch in den Haag een voornaam man was met macht. Dus je kunt er een hele afstammingsreeks aan ophangen en dat tot nu toe tot de belangrijkste criteria maken, maar dan ga je voorbij aan alle andere feiten. Standaard hoor ik alleen iets over een woonadres/geboorteregister (in oorlogstijd) in Mechelen en over een werkgever/woonadres in Rijsel. Hoeveel woonadressen. Dus betrek dat niet in iedere beoordeling van een nieuw feit.

6/12/2019 at 2:18 AM

Dus we laten het zo wat betreft Anthonis Bolyn? Ik heb Annemarie gevraagd het te verplaatsen naar een zoon van Lelie. het profiiel staat er nu toch.

Anthonis senior is geschat ca. 1519 geboren dus ca. 77 geworen als het klopt. Dat kan!

Er moet dus bewijs komen dat bijv de griffier uit Mechelen 1566 dezelfde is als de handelaar / kruidenier etc in Middelburg uit Lille komende. Er zijn meer mensen met dezelfde naam en inderdaad een persoon kan vele functies hebben gehad, maar nu weet je niet meer welke persoon welke functies had. Nu heeft iemand ene paspoort toen niet. Maar we kunnen wel at doen. Je moet alle vookomens in de archieven van de personen met de naam Nicolaes Bouilin beide dan sorteren, een stapeltje Nicolaes uit Lille uit Middelburg en een uit Mechelen en blijkt er een jongere uit Lilel te zijn ook een apart stapeltje.en id voor de griffier te Mechelen.. Vervolgens moet vanzelf blijken dat twee er van bijv echt delzfde moeten zijn en ook dat dat echt niet zo is. ja er is als er niet genoeg houvast is veel ruimte voor speculatie. het menselijk brein doet dat het vilt het op met een versie die zou kunnen. Uiteindelijk zoeken we bewijs. Nicolaes de griffier uit 1556 is gebleven in Mechelen of protestants geworden en gevlucht naar het RK Lille? maybe staat er in de Huyghens bronnen over de Grote Raad van Mechelen waarover je citeerde dat er nog veel gedaan moet worden misschien een bericht over een griffier Nicolaes Boulin die naar Lille ging. Kijk dan heb je wat. Dus inventariseren en rode behouden. En please Rene houd de profielen zo schoon mogelijk. Ok ja ik heb me laten verleiden ook in de tekst te gaan schrijven als het hek van de dam is ga ik ook. We moeten ons beperken tot kletsen en zo hier in de discussie. Dat is niet zo belerend.

6/19/2019 at 3:15 PM

@Job

Deze

Anthonis Boulin/Boullin

Moet samengevoegd worden met

"NON-EXISTING AND TO BE DELETED " Anthonis Boulin

en ouders zijn Anthony Boulin en Lelie Anthonisdr Kerremans.

Deze Anthonis wordt niet bij naam vermeldt in weeskamerstuk Mechelen 1607-1608 en nergens als zoon van Anna Micault

Of beide profielen moeten worden verwijderd maar dan gaat info verloren. Dan liever op de plek die het dichtst komt bij wat redelijk is. Dus als zoon van Kerremans.

6/19/2019 at 3:17 PM

Private User Deze

Anthonis Boulin/Boullin

Moet samengevoegd worden met

"NON-EXISTING AND TO BE DELETED " Anthonis Boulin

en ouders zijn Anthony Boulin en Lelie Anthonisdr Kerremans.

Deze Anthonis wordt niet bij naam vermeldt in weeskamerstuk Mechelen 1607-1608 en nergens als zoon van Anna Micault

Of beide profielen moeten worden verwijderd maar dan gaat info verloren. Dan liever op de plek die het dichtst komt bij wat redelijk is. Dus als zoon van Kerremans.

alvast bedankt

6/19/2019 at 3:18 PM
6/19/2019 at 3:34 PM

Is MP van andere Curator.
Dat moet ik eerst met betreffende curator overleggen.

6/19/2019 at 3:45 PM

Graag Job,
Maar ze reageert niet meer op berichten en verzoeken. Van mij i.i.g. niet. Misschien lukt jou het wel,

alvast bedankt

Showing all 14 posts

Create a free account or login to participate in this discussion