Yksityisten edesmenneiden julkistaminen - muutos käytäntöihin

Started by Reijo Mitro Savola, Geni Curator on Monday, January 28, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

• Private
    Geni member

Related Projects:

Showing 1-30 of 46 posts
1/28/2019 at 9:48 AM

Edesmenneiden perushenkilötiedot (kuten nimi, syntymä- ja kuolintiedot) ova lain mukaan julkista tietoa. Genissä on mahdollisuus kuitenkin ylläpitäjien toimesta merkata edesmenneitä yksityisiksi. On tärkeää huomata, että jos se vain käy ylläpitäjille, on yhteisen sukupuun rakentamisen näkökulmasta parempi, että edesmenneet ovat julkisia, jotta yhdistäminen onnistuu yhteistyökumppanien toimesta.

Ylläpitäjät, laittakaa kuolleita julkisiksi itse, jos se on OK teille! Genihän laittaa yksityisiksi kaikki alle 130 v. sitten syntyneet.

Edesmenneiden julkistamiseen olemme saaneet Geniltä tarkennetut ohjeet:

(1) jos henkilön syntymästä on alle 150 v.: ylläpitäjän tai lähipiirin henkilön suostumuksella voidaan julkistaa edesmenneitä. Mieluummin siis niin, että ylläpitäjät tekevät sen itse. Kuraattorit voivat avustaa, jos on suostumus.

(2) jos henkilön syntymästä on yli 150 v.: kuraattorit voivat julkistaa suoraan.

Olemme myös avanneet uuden julkistamisketjun tätä asiaa palvelemaan Facebook-ryhmässämme. Siellähän on ennestään virheketju Genin virheiden korjaamiseen ja auttamiseen.

Facebook-ryhmän osoite: https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/

1/28/2019 at 10:17 AM

Esittämäsi julkaisuperiaate sopii minulle. Olen viime aikoina ollut kovin vähän sukuasioiden kanssa tekemisissä, mutta ajatuksin ainakin mukana.

1/28/2019 at 10:44 AM

@Aki Antero Ylänne Meidän(Arja-Liisa Ylänne ja Aki Ylänne) puolesta voi julkistaa kaikki edesmenneet sukupolvet, kuraattorienkin puolesta. Voin tietysti osaltani julkistaa ne mitä ehdin.

Private User
1/28/2019 at 10:50 AM

@Lain mukaan toimiminen on OK Aikarajoja on jo liiaksi asti 50 v kuolemasta. 100 v. , 130 v. ja 150 v.,syntymästä, Menossa jo hätävarjeluksi. YP käyttäköön järkeä. Mitä syytä on piilotella kuolleen nimeä? Nimi. s-aika ja ruksit kohtaan kuollut ja julkinen riittäisi puun rakentajille. Yksityisyyteen piilottelu mieluummin herättää uteliaisuutta ja nettiä penkoimalla varmaankin piilottelun syyt silloin ennenpitkää paljastuukin, kun julkisuus puolestaan ei herätä mitään erityistä kiinnostusta.

1/28/2019 at 11:05 AM

Ei kannattaisi sekoittaa Facebookia ja Geniä.
Kaikilla kun ei ole Facebook-tiliä.

-Markku->

Private User
1/28/2019 at 11:14 AM

@Annemari Lassila: muutan julkisiksi sitä mukaa kun ehdin.

1/28/2019 at 11:25 AM

Tarkistan ja muutan myös, kun ehdin.
Olen luonut profiileja vaillinaisin tiedoin aluksi, halusin saada havainnollisen kuvan miten sukupuun rakentaminen alkaa. Samalla mietin, keitä nuorempia sukulaisia voin houkutella Genin käyttäjäksi. Huomaan että mahdollisuuksia on eli vaikka oma sukupolveni alkaa olla liki edesmennyttä, nuorempia (joista ei ole ollut tietoa) on syntynyt.
Kyselen heiltä henkilötietoja ja lupaa tietojen julkaisuun.
Sen jälkeen en impulsiivisesti lisää yhtään nimeä ennen kuin olen lisännyt lähteen. Harjoittelen järjestelmällisyyttä, joka ei ole vahvuuteni.

1/28/2019 at 11:52 AM

Miksi yleensäkään pitää kuollut henkilö yksityisenä? Jokainen voi viitseliäänä kierrelä hautausmaita ja katsoa kivistä tiedot, jotka tarvitsee. Hautakivethän ovat julkista materiaali. En ymmärrä miksi jo kuolleen tiedot on pidettävä ykstyisenä.

Private User
1/28/2019 at 1:47 PM

Reijo, mistä ton päätöksen/säännön löytäis englanninkielisenä?

1/28/2019 at 4:16 PM

Markku Karjalainen, totta on, että Facebookissa eivät kaikki ole. Jotka eivät ole, täytyy täällä Genissä pelata Geni-viestein. Olisimme tuo joustavan facebookkimaisen ryhmän myös halunneet toteuttaa Genin puolelle, mutta Genin neuvo oli tukeutua Facebookiin. Joten menemme niillä tekniikoilla mitä on käytettävissä. Toiminta siellä Facebook-ryhmässä on Genin korjausten yms. keskustelun suhteen todella, todella vilkasta. Jäseniäkin siellä on n. 14 000. Joten tarjotaan heille tuo kuitenkin, jotka siellä ovat.

Private User, sitä asiaa ei vielä ole selkeästi englanniksi missään muualla kuin kuraattorikeskusteluissa. Periaate on sen verran tuore - se on peräisin Genin General Managerilta tänään.

@Jouko Norvapalo, Geni sallii yksityisenä pitämisen, mutta haluaisimme kannustaa julkistamiseen, jotta yhteisn puun rakentaminen mahdollistuu joustavammin ja ei synny varjopuita alle 150v:n alueelle.

1/28/2019 at 10:49 PM

Geni sallii, mutta jos otamme käytännön, että kuollut henkilö on julkinen ja noudatamme tätä käytäntöä.

1/29/2019 at 2:59 AM

Totta, hyvä käytäntö niin. Jokainen ylläpitäjä voi ottaa itse sen käytännön, ja siihen haluaisin kannustaa.

Mutta kuraattorien tekemissä pyydetyissä ylläpitäjäriippumattomissa julkistamisissa kuraattorit voivat suoraan kyselemättä ylläpitäjiltä julkistaa vain yli 150v. vanhat.

1/29/2019 at 3:43 AM

Minulle sopii, elossa ei ole yhtään sukulaista!
@ Lasse Mäkeläinen

Private User
1/29/2019 at 4:50 AM

Sopii hyvin.

Private
1/29/2019 at 6:33 AM

Minua vähän häiritsee, että jotkut henkilöt "päivittävät" vanhojen esi-isieni tietoja, jotka eivät ole heille kuitenkaan sukua.
Päivitykset voivat olla ihan vääriäkin

Onko näistä asioista mitään sääntöjä, tai valvooko kukaan tällaista toimintaa?

Terv. Eva von Willebrand

1/29/2019 at 8:04 AM

Private, välillä voi Geni tosiaankin aiheuttaa turhautumista. Paras keino ehkäistä vääriä merkintöjä on, että on lähdetiedot käytössä. Lisäksi kannattaa harrastaa profiilikohtaisia keskusteluja.

1/29/2019 at 8:04 AM

Omia ylläpitämiään edesmenneitä yksityisiä voi hakea esim. linkistä https://www.geni.com/list ja valitsemalla suodattimiksi "kuollut" ja "yksityinen".

Private User
1/29/2019 at 9:12 AM

@Annemari Lassila
Kiitos Reijo, linkki oli hyvä.

1/29/2019 at 9:52 AM

Tuo vinkki antaa pitkän listan. Jos valitsee ylimmästä suodattimesta Ylläpitäjä, selviää vähemmällä. Tosin tuolla Reijon ohjeella omat ylläpitämäni nimet olivat ensimmäisinä. Ehkä muutkin saavat saman.

1/30/2019 at 3:48 AM

Ok minulle.! Laittakaa vain, itse en nyt tätä hommaa näemmä osaa tehdä.

1/30/2019 at 4:19 AM

Katri Vähähaka , julkistettu ylläpitämäsi yksityiset edesmenneet.

Private User
1/30/2019 at 9:13 AM

Eipä löytynyt muutaman sadan lisäämäni joukosta montaa tuohon aikaikkunaan osuvaa yksityistä kuollutta, mutta nyt on kaikki (kolme) julkistettu.

1/30/2019 at 4:36 PM

Private User, välitin toiveen saada tästä tieto Genin englanninkielisille sivuille. Oheista sivua on nyt päivitetty, missä asiaa käydään läpi (ks. sivun loppu). Siinä ei korosteta kuraattoritoimintaa - tuo minun viestinihän oli kirjoitettu siitä näkökulmasta, perustuen kuraattorikeskusteluihin.

https://help.geni.com/hc/en-us/articles/229704447-What-profiles-are...

Private User
1/30/2019 at 10:26 PM

Päivitin omani julkiseksi, mutta teen vielä muutamia varmistuksia.

Private User
1/31/2019 at 1:27 AM

@Marjatta Hellsten Minulle myös sopii , ei ole mitään estettä

1/31/2019 at 2:14 AM

Sopii minulle.

Jukka PRO
1/31/2019 at 10:12 AM

Tuo koko "yksityisyys" näissä profiileissa sotii sitä vastaan että rakennamme yhteistä puuta ja autamme toisiamme. Mielestäni genin vuosimaksulla pitäisi olla pääsy KAIKKIIN profiileihin, vaikka ne sitten kätkettäisiinkin ilmaiskäyttäjiltä. Kaikki tekemäni profiilit ovat julkisia, ellei joku niitä ole muuttanut yksityisiksi.

1/31/2019 at 10:30 AM

Meidän ei auta kuin seurata ohjeita. Mutta: pyrkikäämme siihen yleistavoitteeseen, että ylläpitäjät merkkaavat edesmenneiden profiilit julkisiksi. Ja kannustetaan siihen heitä - jokainen voi lähistöltään aloittaa tuon kannustustyön.

Private User
1/31/2019 at 11:49 AM

Sopii mulle kans.

2/1/2019 at 1:37 AM

Kiitti.

Showing 1-30 of 46 posts

Create a free account or login to participate in this discussion