Nieuwe functionaliteiten ontdekt ...

Started by Private User on Saturday, June 25, 2016
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni Pro
  • Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro

Related Projects:

Showing all 17 posts

Op de profielpaging vind je sinds kort onder de knop ACTIES twee nieuwe mogelijkheden nazaten en voorouders te bekijken, namelijk

* VOOROUDER RAPPORT
* AFSTAMMELINGEN RAPPORT

Heb er nog geen gebruik van gemaakt, maar ga het wel bestuderen....

Jeannette,

Ik heb net even het voorouder rapport gebruikt.
Het ziet er op zich aardig uit, maar ik zie wel heel veel dubbele records.
Misschien zit er ergens een data of boom conflict dat dat veroorzaakt, dat moet ik nog uitzoeken.
Maar ik ben erg blij dat er eindelijk wat rapportage mogelijkheden zijn.

De vertaling van deze termen komt van mij, dus als iemand een betere naam voor deze nieuwe acties heeft dan hoor ik het graag.

Ik heb zelf deze twee acties gebruikt en het ziet er wel aardig uit. Nu ken ik mijn eigen voorouders niet goed uit mijn hoofd om heel snel te zien of er fouten in zitten en/of de fouten uit het geni.com systeem komen of menselijke invoer fouten zijn.

Job Waterreus de graph van historylinks is een andere tool die op deze tools lijkt, maar toch een sterk andere opmaak heeft.

Jeroen MW van Dijk,

Zo te zien zitten er wat fouten in het systeem van Geni
Als ik een voorouder rapport maak van mijzelf, dan worden op een gegeven moment de voorouders meerdere keren weergegeven voor dezelfde persoon. Genie geeft op dat punt geen conflicten aan en in historylink zie ik die voorouders niet dubbel.

Hier is het resultaat voor 12 generaties (het lijkt t/m 10 gerenaties nog goed te gaan): http://members.ziggo.nl/jjw/Geni - Ancestor Report for Job Waterreus 12 generations.html

sorry linkje gaat niet goed, nog een poging:
http://members.ziggo.nl/jjw/Geni%20-%20Ancestor%20Report%20for%20Jo...

hoe kunnen hier dan fouten in zitten, net zoveel dan toch als in de stamboom met vakjes-opmaak. Het is toch alleen een andere manier van presentatie zonder opmaak?! In de software staat de software staan deze regels toch beschreven als zijnde het commando om de velden weer te geven?. Dat zou dus alleen betekenen dat de stamboom zoals wij hem kenden 'altijd al' fout was. Maar onze ogen bedriegen ons niet collectief, dus er stonden geen fouten in en was het een vaste volgorde van kinderen, ouders on top etc. Job, mij valt alleen op dat veel mensen hetzelfde als hun vader heten en die ook weer etc! Wat een voordeel van deze nieuwe manier van 'just the same' presentatie is, dat als reeksen cijfers niet volledig parallel het schemaatje rond zijn afgemaakt, er blijkbaar nog info mist!!!! Bijv. een nog ontbrekende 'moeder'. Hiervoor viel dit niet op. Door de lijst door te lopen en alle 'nog ontbrekende nrs. te noteren is eenvoudig een lijst te maken van mensen die nog geen 'profiel hebben'!

O.k. Job ik heb in jouw Ancestor Rep. gezien dat er herhalingen zijn, maar de vraag is of dit consequenties heeft? De nrs. blijven ich herhalen, dus is het duidelijk.

Job, ik heb ouders aangemaakt XX en YY voor Cornelis van der Lelij. De herhalingen zijn er nu vlgs. mij uit !

Is vlgs. mij het volgende: IF "value x=A; B en als er niet aan de waarde wordt voldaan(blanco bijv.), THEN waarde =A. Dus igv ELSE krijgt hij dezelfde waarde als ''A" i.g.v. blanco!

Wat je met de lijst ook geweldig kunt is, heel eenvoudig de nrs. langslopen en vaststellen welke huwelijkpartners/vrouwen in afwijking van het nederlands systeem toch nog hun identiteit hebben verloren en dus hetzelfde gaan het als hun man, zoals onderstaande:
11. Jan Jansse Verbeeke b. 1616, Stavenisse, Tholen, Zeeland, The Netherlands; d. November 12, 1670
12. Jan Cornelisse Verbeeke b. 1560, Wommelgem, Antwerp, Vlaams Gewest, Belgium; d. circa 1649
12. Elisabeth Verbeeke

Maar wat je 'daarmee' ook weer kunt is geni beter maken door je af te vragen wat nu eigenlijk goed is?
Is in onderstaande het goede: Kuijffel, Kuifel of Knuijffel??????

8. Cornelia Janse Kuijffel b. before March 16, 1732, Stavenisse, Tholen, Zeeland, Netherlands
9. Jan Kuifel
9. Jannetje Adriaense Knuijffel

Zijn we dyslectisch of lui ? In elk geval valt het nu op en kunnen we controleren en corrigeren!!!

Private User,

Het zou ook goed moeten gaan zonder dat die ouders aanwezig zijn.
Dat is wat ik bedoel met een foutje.
Soms kunnen verschillende profielen dezelfde naam hebben, maar dan zijn de linkjes verschillend. Hier zie je een aantal voorbeelden waar de linkjes ook gelijk zijn. Het is niet verschrikkelijk, maar het overzicht wordt hierdoor wat onoverzichtelijk en langer dan nodig.

Wat betreft de namen: Vroeger was er meer variatie in schrijfwijzes van de namen. Bovendien veranderde de schrijfwijze van een naam ook vaker gedurende het leven van een persoon. Je kan in Geni deze ook allemaal vastleggen (jammer genoeg niet in de tijdlijn)

O.k. klopt, zonder die ouders moet het ook goed gaan, maar dat hoeven wij niet te corrigeren gelukkig! Jij houdt van gelijkvormigheid in het patroon, dan weet je dat het goed zit! Ik ook !

Wat jij bedoelt mbt de vorming van namen kan ik me niet zo in vinden. Je neemt aan dat dan goed is, maar het is maar net welke versie je het eerst (evt. fout genoteerd/getranscribeerd) tegenkomt. M.a.w. zo maar overnemen heeft geen zin. Dat Ancester-report laat de zaken in elk geval zien die in het verleden achter de randen van je zichtbare scherm zaten.

Dat kost echt steeds veel tijd voor studie. Ik neem iets over afhankelijk wat ik op mijn beurt tegen kom "Kuiffel, of Kuifel of Knuijffel. Daarmee is het niet gezegd dat het goed is!

Zeker als je wat verder in de tijd teruggaat zie ook in de officiële documenten verschillende schrijfwijzes. bijvoorbeeld verschillen tussen de geboorteakte de naam bij huwelijk en de overlijdensacte. En als iemand meerdere keren getrouwd is soms ook nog verschillen bij de verschillende huwelijken en als partners zijn overleden soms op hun overlijdensaktes ook weer andere schrijfwijzes voor de namen van hun partners. En als je dan nog kijkt naar doopaktes en gegevens van begrafenissen die zie je nog meer verschillen. Ook bij geboorte- en overlijdens berichten en advertenties zie je dan weer verschillen.
Er iis dus vaak niet één "goede" schrijfwijze.
Je maakt het jezelf en anderen ook lastig als je die verschillende schrijfwijzes niet vastlegt, want dan is de kans dat iemand een match vind een stuk kleiner.

De nieuwe weergaven brengen ook wat onvolkomenheden aan het licht. Zo worden de maanden in het Nederlands niet allemaal met een kleine letter geschreven, wat wel de regel is!

En wat te zeggen over de weergave van de adresseringen? Al heel lang heb ik de gewoonte dubbele plaatsaanduidingen of overbodige gemeentenamen (die een gevolg zijn van het gebruik van een Google-abonnement van Geni, dacht ik, hoop dat ze dat ook ooit nog verbeteren) te wissen en The Netherlands te wijzigen in Netherlands. Het maakt de leesbaarheid van dit soort overzichten een stuk duidelijker. Dat zou ook het geval zijn als bijvoorbeeld de provincienamen met een afkorting als GR, FL, DR, OV, GL, UT, NH, ZH, ZL, NB en LB tevoorschijn zouden komen. Overigens ben ik een fel tegenstandster van het gebruik van sommigen de provincienamen ook bij de profielen weg te halen! Dat ontneemt je namelijk de mogelijkheid om een bepaalde familienaam in de zoekfunctie te beperken tot een provincie. Dat kan soms heel handig zijn bij het zoeken in een lijst van meerdere pagina's als je de voornaam niet precies weet.

Een leuke nieuwe kans is om de data en plaatsen van een huwelijk beter te achterhalen. Weer een motivatie misschien om die gegevens toch vooral WEL in te vullen en compleet te maken....?

Kortom, ik vind het een aanwinst en laat me weer zien dat ze toch steeds weer bezig zijn dit platform te verbeteren. Voor sommigen gaat het wel eens niet snel genoeg, maar ik neem mijn petje af voor de techneuten van Geni.

Een project als deze
* https://www.geni.com/projects/Dutch-Royal-Family-Genealogies/1846

(waar ik veel tijd aan heb besteed om ze te vinden, dat is dus nog steeds een klus die hulp & aanvulling verdient) is nu makkelijker te bezien op deze manier:

* https://www.geni.com/list/ancestors/6000000003276428962#20

Misschien heeft iemand zin het draadje weer eens op te pakken om deze lijst correcter en completer te krijgen? Er zaten aanvankelijk veel fouten in, maar samen met Fred Bergman en Private User hebben we veel voorouders in de boom gekregen of ze teruggevonden. Jammer genoeg maken 'buitenlanders' soms een zootje van de naamweergave, met titels, toeters & bellen die niet in een profielnaam passen. Dat kunnen we nu dus makkelijker oplossen. En ik denk dat een project als deze:
* https://www.geni.com/projects/Complete-ancestors-trees-iSeeTrees/11399
er ook veel baat bij kan hebben.

De voorouders van het koninklijk huis van Nederland dienen regelmatige gecontroleerd en eventueel weer terug gezet worden. En deze nieuwe tool kan daar bij helpen.
De buitenlanders hebben andere belangen dan de Nederlanders. En deze belangen dienen wij ook in het oog houden. Want net als Karel de Grote hebben de Royals in verschillende talen ook verschillende namen.

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion