Ik heb enkele dagen geleden een belangrijkste stam "de Villeneuve" in Nederland kunnen verbinden met het omvangrijke geslacht "de Villeneuve" uit de Provence (met op haar beurt een oorsprong in het gelijknamige geslacht uit de Languedoc - en vanuit de Languedoc zijn er ook takjes naar Catalonië gegroeid onder de naam "de Villanova"). Dit (en mogelijk ook zijn broer Hélion) is de stamvader van de Nederlandse Villeneuve... Josias de Villeneuve
Op Geni zitten daarvan momenteel ruim 300 afstammelingen (maar WieIsWie heeft haast 400 Villeneuve records, dus daar valt nog wat te doen).
Wie dus met deze Villeneuve kan verbinden kan dus doorlopen naar de Provence, en minstens 800 jaar voorouders!
Terloops nog even melden dat dezelfde Villeneuve ook in de laatste decennia van de VOC actief was, en er daarvan dus ook in de Oost terecht zijn gekomen.
Met Josias heb je ook (zoals ikzelf) een onrechtstreeks bloedverwantschap via ondermeer John I, duke of Brabant.
Ter info, ik heb 'grote kuis' gehouden in de Villeneuve van de Provence, en zo'n 99% van de ruim 600 naamdragers aldaar (op Geni) zijn nu met mekaar onderling verbonden. Dit geeft nog talloze verdere vertakkingen naar hele oude geslachten in de Provence (Castellane, Grimaldi, Pontavès, Glandevès...) - maar da's nog massa's werk om dat ten volle uit te diepen.
Zals je echter kan zien liepen de Nederlandse Villeneuve via Bergen op Zoom binnen, en aldaar zaten nog heel wat andere Franse inwijkelingen, dus het zou me niet verwonderen dat er via deze nieuwe connecties nog tal van andere zullen bijkomen!
Geniet!