Dat zou mij niets verbazen, immers zo winstgevend zal Geni niet zijn voor MyHeritage en bovendien is er nog niets te merken van een actie van MyHeritage om de MH gebruikers te bewegen hun stambomen ook op de wereldboom van Geni te plaatsen. Als MyHeritage van Geni af wil, dan is er eigenlijk maar één grote partij die in aanmerking komt en dat is Ancestry.com!
Warom kom daar nu mee?
Welnu, ik heb een mail ontvangen van Ancestry.com waaruit blijkt dat Ancestry.com nu actief bezig is met datgenen wat je veel eerder verwachtte van MyHeritage: Ancestry.com scant nu de database van Geni.com, vergelijkt die met de profielen die de gebruikers van Ancestry.com hebben en stelt de Geni profiel gegevens, waaronder ook die van prive profielen binnen de 4th greatgrandparents grens, beschikbaar aan zijn eigen gebruikers!
Zie hier de inleidende tekst:
Hi Fred,
We're always searching for new information about your family history. This week, we discovered historical records that could shed new light on family members in your tree on Geni.com. Click on "View all Hints" to see what we've found. It looks like we may have discovered new details about family members in your tree on Geni.com. Check them out. Ancestry.com
MH zou het zelfde moeten doen met Geni wat Ancestry nu doet. Als MH de matches met Geni aan zijn eigen gebruikers zend met de nadruk daarop dat het een verrijking van hu onderzoek is hun boom toe te voegen op Geni en daardoor hints en pointers te krijgen van de grootste wereldstamboom die momenteel hanteerbaar is, dan zou Geni waarschijnlijk een grote toeloop krijgen van gebruikers die gewend zijn veel hogere bedragen te betalen dan Geni vraagt en dan zou Geni plotseling wel de moeite waard worden voor MH
Ik denk niet dat Amerikanen dit soort plichten (er)kennen, overigens wij Europeanen ook niet, want dat zou de onderhandelingspositie verslechteren! Ancestry wil volgens mij niet MH overnemen, maar Ancestry lijkt mij een mogelijke kandidaat om Geni van MH over te nemen.
Mij bekruipt dan wel het angstige gevoel dat Ancestry dan haar gebruikelijke politiek ook opGeni kan gaan toepassen, waarbij de gebruikers uitsluitend nog de door hen zelf ingebrachte profielen kunnen zien en bewerken, maar zodra ze meer wilen zien en bewerken, dan zal er fors betaald moeten worden.
in het algemeen zijn de laatsten waar men naar luistert de gebruikers, er is maar één maatstaf: geld!
Zonder geld kan de kwaliteit niet verbeterd worden.
Teren op curators die voor eigen plezier bezig zijn en niet bereid zijn controletaken op zich te nemen en door Geni in de steek worden gelaten als ze dat wel doen houdt een keer op.
Er zal fors geïnvesteerd moeten worden om onbewuste en bewuste vandalisering tegen te gaan net zoals dat bij Wiki's gebeurt.
Echter bij een omvang van 60 miljoen profielen heb je 60.000 controleurs nodig en minstens 6.000.000 betalende gebruikers en dat zie ik nooit gebeuren!
Dan heb ik een probleem. Want ik verwerkte vroeger (ook heel onhandig) mijn gegevens in Wordfiles en nadat ik een tijdje gestopt was, pakte ik genealogie weer op, omdat Geni er zo gelikt en goed uitzag en lekker snel werkte. Ik gebruik Geni als database. Ik doe alleen nog genealogie vanachter de Pc en zo af entoe voeg ik eens wat toe in het idee dat ik zo iets bijdraag aan de grote stamboom. Een idee wat ik al tien jaar in mijn hoofd had als concept en er toen in 2011 inderdaad er bleek te zijn (al sinds 2009 of zo). Ik heb geen zin om me te verdiepen in de techniek van de databases, dat gaat me te ver. Dus dan stopt het. Tenzij de financiele vergoeding meevalt en ik zo toegang kan blijven houden tot wat ik zelf ingevoerd heb.
Er was enige tijd terug al te bemerken dat de vrijheden steeds minder werden. O.a. is het niet meer mogelijk als je Geni verlaat jouw profielen te verwijderen, maar ook is het alleen nog mogelijk een gedcom te downloaden van maximaal 5000 persoen, was eerst 100.000 personen, alleen varianten van kwartierstaten zijn nog mogelijk, een stamboom kan niet meer, omdat elke download van jezelf uitgaat. Ik heb o.a. de hele stamboom Bergman en Gijsberti Hodenpijl ingevoerd, anderen hebben die nog wat uitgebreid, maar ik kan er geen gedcom van downloaden!
allee als je systeem deskundige bent kun je heel misschien via het API systeem iets voor elkaar krijgen, daar is een projecrt over.
http://www.geni.com/projects/The-Geni-API/1124
Ik heb helaas echt geen lol in datamanagement. Wel als gebruiker, niet als systeembeheerder. Zoals Geni nu is, is precies goed voor mij. Dus jij verwacht dat mogelijk over een tijdje, dat ieder alleen nog de zelf ingebrachte profielen kan zien en bewerken en tegen hoge betaling meer? Dat zou jammer zijn.
Fred. je schreef: "is het niet meer mogelijk als je Geni verlaat jouw profielen te verwijderen"
als iemand anders dan ikzelf een door mij beheerd profiel verwijderd krijg ik een email en kan ik dat ongedaan maken. zelf kan ik toch wel de door mij beheerde profielen verwijderen?
indien alle profielen in mijn familiegroep privé zouden zijn en ik Geni zou verlaten, wat gebeurt er dan met die profielen? blijven die dan voor eeuwig privé en onbeheerd?
Ray, vroeger kon je bij het verlaten van Geni kiezen voor 3 opties, alles verwijderen, alles overdragen aan een door jou benoemde gebruiker of overdragen aan Geni ten behoeve van alle gebruikers (de eerstre die zich daarvoor meldt). Nu heb je aleen nog de de twee laatste opties, waarbij de allerlaatste veranderd is door dat niemand nog alles tegelijk naar zich toe kan trekken, maar profiel voor profiel.
Wat jij beweert is juist, elke individuele persoon kan gedelete worden, maar bedenk wel, die blijft aanwezig en kan door Geni en heel veel andere slimmeriken gewoon weer teruggezet worden, maar wel stuk voor stuk door slimmerikken, allen tegelijk door Geni.
Er is wel een methode om profielen onherstelbaar te verwijderen, maar die mag ik hier niet vermelden omdat dat vandalisering van de tree in de hand zou werken.
Ik lees wat er allemaal geschreven wordt over het feit dat de gedcoms niet compatibel zijn en over het altijd op de loer liggende gevaar dat een genea site verdwijnt of zelf z'n data verliest. Wat is dan de allerbeste manier om: 1-het zelf digitaal op te slaan. 2-zodat ik het ook nog kan printen per profiel en als stamboom. 3-zodat ik het uit kan wisselen met genea sites. 4-en op welke sites kan ik me dan het beste richten. Het zou fijn zijn om dat ergens standaard op Geni (of elders) te kunnen vinden, maar tot nu toe ben ik het nog niet tegen gekomen.
Ik vraag me ook af of mijn vraag hier eenduidig te beantwoorden is, vanwege alle haken, ogen, mogelijkheden, keuzes, belangen, enzovoort. Wie kan mij een integraal antwoord leveren, of de weg wijzen waar ik dat vinden kan?
GetVerDerrie, wat een troep is het internet toch! ...en ik maar denken dat ik de PRIVACIE van mijn vrienden kan bewaren, beware ons voor de COMMERCIALS of others...!
Zullen we dan toch EINDELIJK maar eens 'nin Nederland gevestigde -er is vast wel iemand met unne notaire of advocaatje met brandewijn in the family- die ons kan informeren over de juridische consequenzen en de procedure hoe te handelen om een
* CO-OPERATIEVE-geni-GEBRUIKERS-club
te starten. Ik wil wel VEUR-sitster worre, als ome FRED het potloodje van de HAUTE-finance wil hanateren en een secretaire halen we gewoon van een goed opgeleide MMS-school. DAAR benner er sat van in Holland, toch?
Private User ik dacht een truc te hebben gevonden om toch een stamboom te kunnen downloaden als gedcom, namelijk een hotmail emailadres maken voor het profiel waar de stamboom begint en dan een gedcom van 5000 afstammelingen maken. Helaas weigert Geni dat omdat het betreffende profiel dan weliswaar als gebruiker wordt herkend, maar zelf geen profielen heeft gemaakt/toegevoegd, de norm schijnt tezijn dat de gedcom wordt gelimiteerd met betrekking tot het aantal toegevoegde profielen door de betreffende persoon.
Overigens heeft Job Waterreus een aantal programmaas ontwikkeld om de Geni gedcoms te ontdoen van overbodige gegevens en die zouden dan geschikt(er) zijn om in te voeren in diverse genealogische programmaas.
Kennelijk is er weer iets veranderd na de laatste keer dat ik het probeerde. Job maakte mij er zojuist op attent dat van directe familieleden en hun voorouders wel gedcoms gemaakt kunnen worden. Ikcontroleerde dat even voor mijn ex echtgenotes en hun stamvaders en inderdaad er is weer gedcom download van een stamboom mogelijk. Nu weer even verder uitzoeken of het ook voor neven en nichten met hun echtgenoten geldt.