Standaard welkomstbericht aan nieuwe gebruikers

Started by Fred Bergman on Monday, November 5, 2012
Problem with this page?

Participants:

Showing all 12 posts
11/5/2012 at 9:40 AM

Welkom op Geni, waar je veel familie en aangetrouwden met alle voorouders en nakomelingen, althans voor zover hier bekend, kunt terugvinden. Geni kun je op verschillende manieren gebruiken, passief en/of actief. Je kunt je beperken tot het bekijken (passief) van afstammingen van jezelf, van aangetrouwden, van vrienden, van bekende personen, van beroemde personen, enz. Ook kun je zelf een of meer stamreeksen, stambomen, kwartierstaten of parentelen maken. Als je dat op prijs stelt wil ik wel helpen de basis te maken, maar dan heb ik wel wat nadere gegevens nodig.
Als jij jouw taal wilt wijzigen, dan kun je rechtsboven deze pagina op jouw naam klikken, dan verschijnt een uitrolmenu, waarin je op Change Language kunt klikken en daarna bijvoorbeeld Nederlands kiezen.
Op het Portaal voor Nederlandstaligen [http://www.geni.com/projects/Portaal-voor-Nederlandstaligen/4077] kun je verder wegwijs worden, maar specifieke vragen kun je mij altijd stellen.
Het belangrijkste in de genealogie zijn de bewijzen dat de data en plaatsen van geboorten, dopen, huwelijken, echtscheidingen, overlijden en lijkbezorging juist zijn. Helaas worden niet altijd of meestal niet de documenten vermeld die dat bewijs leveren. Daarom stellen wij het byzonder op prijs als deze documenten toegevoegd worden, al of niet in de vorm van een link naar een betrouwbare bronnensite op internet. Dat kan op de profielpagina onder het tabje Sources (Bronnen).
Personen toevoegen gaat via de Tree/Stamboom link (rechtsmidden op deze pagina) en kan zowel met de 5 generaties voorouders (horizontale methode) als de standaard variabele generatie-aantallen voorouders en nakomelingen (verticale methode) worden gedaan. Het verschil kun je zien door onderaan rechts in het overzicht (View Tree) op de rechthoek met blauwe en roze kleurtjes te clicken. Kies je de verticale methode dan kun je via instellingen o.a. het aantal generaties veranderen.
Hierbij moet ik wel aantekenen dat je meer mogelijkheden hebt met de tree vieuws als je Engels kiest als taal, omdat je dan via het linkje tree iedere persoon in het overzicht als basis kunt nemen!
Overigens zit er een bug in de zoekfunctie van Geni, waardoor het vinden van personen via Google met daarbij de vermelding site:Geni.com veel beter gaat!
Het wordt zeer op prijs gesteld als je personen van meer gegevens en/of foto's kunt voorzien. Foto’s kun je vinden en/of toevoegen via het Media tabje op de profielpagina van personen.

Ik wens je veel plezier bij het bekijken van al jouw nieuwe onverwachte familieleden en aangetrouwde verwanten.
Met vriendelijke groeten, Fred
ENKELE OPMERKINGEN BIJ HET GEBRUIK VAN GENI:
Voor de naamgeving wordt soms het straatgebruik/de spreektaal ten onrechte gehanteerd. Dat is meestal een onbewuste keuze omdat men niet weet dat de genealogische naamgeving daarvan afwijkt, maar dit belemmert wel de werking van de zoekfunctie op Geni. Omdat de Geni Big Tree een samenwerkingsgenealogie is met voor elke persoon 1 profiel, is het van belang dat dubbele profielen als match herkenbaar zijn en dan samengevoegd kunnen worden. Daarom stuur ik hierbij de normen die wij op Geni hanteren voor de Nederlandse naamgeving.
Overigens mag je in principe in het displayvenster van familiegroep profielen neerzetten wat je zelf wil, dus mag je de gehuwde vrouw in het displayvenster wel de naam van de man geven. Meestal wordt dat gedaan, voorafgegaan door de roepnaam en gevolgd door een streepje en de meisjesnaam.
Niet verplicht, wel geadviseerd om het aantal onterechte matches te beperken, is het plaatsen van de eerste 2 officiele voornamen in het 1ste vakje, eventuele volgende in het 2de vakje, maar maak niet de fout er komma's tussen te zetten. De roepnaam plaats je in het vakje AKA (Also known as, ook bekend als). Een patroniem plaats je altijd in het 2de voornaam vakje. Een veel gemaakte fout ten gevolge van een misverstand of misinterpretatie is het plaatsen van het patroniem in het eerste naamvakje als 2de voornaam. Een patroniem is geen voornaam in de genealogie, maar een alternatief voor de achternaam, toegevoegd NA de voornaam, als verwijzing naar de vader. Omdat het geen wettelijk vastgelegde naam is varieert deze heel vaak bij dezelfde persoon en bemoeilijkt het de zoekfunctie. Daarom hoort deze altijd thuis in het 2de naamvakje!
Veel personen hadden vroeger geen familienaam, maar alleen een patroniem. Een patroniem plaats je altijd in het 2de voornaam vakje. Dan plaats je in het display vakje de voornaam met patroniem en bij familienaam NN en bij geboortenaam ook NN.
Er is een Merge center, dat je kunt vinden, in het midden boven elke pagina, in het uitrolmenu onder het tabje Research of Onderzoek. Daar kun je matches, samenvoegingsverzoeken, stamboomconflicten en Naam- en gegevensconflicten vinden. Als je dataconflicten na het samenvoegen gaat oplossen en er staan enigszins afwijkende namen, dan moet je extra handelingen verrichten. Je kiest voor de juiste naam, maar na het afsluiten van dit venster, moet je dan op edit/bewerken clicken en de niet gebruikte namen, nu wel gescheiden door komma's, in het AKA/nicknames vakje zetten!
Misschien ten overvloede: Namen mogen nooit geheel in hoofdletters worden ingevoerd, uitsluitend de eerste letter van voornamen, patroniemen en familienamen moeten een hoofdletter hebben, maar voorvoegsels zoals 't, het, de, van, van der, enz. moeten geheel in kleine letters worden ingevoerd.
De laatste versie van de Geni Nederlandse namen afspraak vind je hier:
http://www.geni.com/documents/view/profile-6000000009895495819?doc_...

11/5/2012 at 9:46 AM

in het gastenboek van de nieuwe gebruiker dit:
Welkom op Geni, waar je veel familie en aangetrouwden met alle voorouders en nakomelingen, althans voor zover hier bekend, kunt terugvinden. Rechtsbovenaan deze pagina kun je op jouw naam clicken en in het uitrolmenu dat verschijnt op Change Language clicken en daarna op Nederlands of een andere taal van jouw keuze. Een uitgebreider welkom zend ik je in jouw mailbox, die je vindt door te klikken op het vierkantje links naast je naam rechtsboven op deze pagina en dan op Inbox berichten, Met vriendelijke groeten, Fred

11/5/2012 at 10:52 AM

Fred,

Ik zou zeggen zet het hele verhaal in een document en maak een samenvatting voor de inbox en zet daar een link in naar het document.
Dat heeft ook als voordeel dat je dat document nog kan aanpassen.
Gebruikers die dan later nog eens kijken hebben dan altijd de meest recente versie.

11/5/2012 at 1:30 PM

Job, uitstekend idee, maar hoe maak ik op Geni een document? Ik zit nog helemaal in mijn wiki verleden!

11/5/2012 at 3:59 PM

Fred,

Goede vraag, ik zou het eigenlijk niet weten.
Ik vermoed dat je in een tekstverwerker (bijvoorbeeld Word of Open Office) een document maakt en dat dan upload naar Geni.
George heeft het document over de naamgevingsafspraken gemaakt, hij zal het wel weten.

Private User
11/6/2012 at 12:45 AM

Job Waterreus & Fred Bergman & George J. Homs

OVER: Standaard berichten

Mijn veronderstelling is dat je zelf een PDF-bestand kunt componeren, met de extensie .pdf en dat dan als een DOCUMENT in het systeem pluggen onder je Hoofd-pagina TAB-documenten en dat je dan vervolgens zo'n nieuw ingebracht document koppelt aan.... ja, aan wat al niet kun je het vervolgens linken. Ik denk dat je zo ook wat meer vertrouwelijke familie-story's kunt koppelen aan opa e/o oma voor je kleinkinderen, want PROJECTEN zijn vooralsnog allemaal PUBLIEK te begluren via googlende relaties en verwanten....

Klopt het wat ik schrijf, Sjors?

11/6/2012 at 12:48 AM

Yeps, heb er gisteren nog zo eentje ingeladen. Gewoon een Word document dat je opslaat als PDF en opladen onder documenten op Geni. Je kunt het aan alles koppelen, net als een foto.

Private User
11/6/2012 at 12:53 AM

GENI-gids-GEBRUIK : documenten opladen

Maar.... hoe laadt ik een document op? heb met foto's al eens flink zitten prutsen en ontdekt dat ik -mits ze op mijn scherm staan- via de keuze 'Bureaublad' ze kan invoeren op de geni-pagina. Maar ik werk op een tamelijk geavanceerde Apple met als browser Safari .# dus hoe iemand met een pc-eetje van pappie dat moet klaren.... geen idee!

11/6/2012 at 1:09 AM

Niets eenvoudiger dan een foto uploaden via Windows XP !

Private User
11/6/2012 at 2:03 AM

uit welk jaar is Windows XP? je ziet nu alleen nog maar reclame voor Windows ACHT of zoiets... zowel beroepsmatig als in het gezin schijnt die nu voor de toekomst te zorgen. En op je tablet? Moet je gewoon een Sam.... of en App.. kopen en het zit er g'woon standaard bij, toch?

11/6/2012 at 2:22 AM

ik zweer nog steeds bij mijn oude XP die nog steeds wordt geupdate door windows 7 en 8 gaat mij te moeilijk!

Private User
11/6/2012 at 2:25 AM

voor je het weet rijd je in een OLDS-MOBIEL en moet je weer wegenbelasting gaan betalen....

Showing all 12 posts

Create a free account or login to participate in this discussion