Een Geni-Gebruikers-Gids ? Hoe gaan we dat eigenlijk doen?

Started by Private User on Friday, November 2, 2012
Problem with this page?

Participants:

Showing 1-30 of 31 posts

Welnu, dat is ook voor de intiatiefnemers nog een spannende vraag. Maar gezien de snelheid waarmee er al reacties kwamen, zijn we optimistisch gestemd over de kansen en bijdragen van wie u voor gingen. Zie ook :
* http://www.geni.com/discussions/114455?msg=828451

OPMERKING: Discussies in Geni zijn een belangrijke 'tool' om met anderen op dit platform informatie uit te wisselen, vragen te stellen, commentaar te leveren -doen sommigen niet altijd tactisch, dus blijf altijd kalm & redelijk communiceren- maar soms is het wel handig zo'n discussie in relatie tot bijvoorbeeld een PROFIEL of een PROJECT te brengen.
Op elk PROFIEL-BLAD -dat is die pagina waar je verwant of direct familielid soms ook al met een foto is geillustreerd- vind je een TAB-keuze met 'Discussies'. Daar kun je met name een vraag, opmerking of aanvulling over/op de gegevens m.b.t. die persoon aan de orde stellen.
En wil je een Discussie starten die samenhangt met wat er op een PROFIEL-PAGINA te lezen valt, kijk dan rechtsboven op de project-pagina, daar kun je onder de eerste keuze 'Project discussies en mededelingen een EIGEN discussie-draad gaan spinnen. Maar die is wel PUBLIEK, dus in principe voor iedereen leesbaar en googlebaar.

Ik heb eigenlijk een valse start gemaakt met veel te veel op de project pagina. Beter is het voorstel van George te volgen er een mantelpagina van te maken met links naar verscvhillende items.
Alle losse items kunnen dan afzonderlijk tevoren besproken worden in afzonderlijke discussies die wel hier kunnen maar niet hoeven plaats te vinden. Overzichtelijker is het als elk item een eigen subprojectpagina krijgt en bediscussieerd wordt in de eigen discussies

Ja, George J. Homs is ook een liefhebber van Taxonomie en Hierarchie in tekst, maar ons brein werkt altijd andersom: chaotische impulsen en indrukken via het lezen van een bericht of het zien van een gezicht kunnen je zomaar een heldere ingeving bezorgen... En dat is de kracht van BRAIN-STORMEN: gewoon eerst durven roepen en blaten, en dan komt er vanzelf wel een herder langs die die kudde met zijn/haar hondje in een wei krijgt. Misschien wil Sjors wel de herder van een bepaald domeintje worden en zo met een grouppie een bepaald thema 'onder zijn loupe' nemen? Hij mag kiezen waar hij zich sterk in voelt, dan kan hij ook zijn eigen gespreksgroepje formeren. Of ga ik te snel?

Bedenk dat het bezoek aan GENI geen bedrijfsmatige benadering wettigt: sommigen komen en gaan en kletsen mee, anderen bezoeken het platform elke dag, en weer anderen laten hun eigen mail-box maanden onbetreden om dan een inhaalslag te moeten/willen maken. Kortom: iteratieve kennis-ontwikkeling vergt een totaal andere benadering dan wat we op school gewend waren...

Fijn dat Sjors dat van jou mag Sjaantje!

En Fred Bergman, in mijn beleving bestaan er op dit platform geen VALSE starts, want alles is te wissen en te bevegen, net als dat schoolbord vroeger... Laten we er a.u.b. geen marathon van maken, maar tijd en aandacht besteden aan wat hier zoals te berde wordt gebracht. Soms moet je een tekst eerst eens flink laten 'rotten', voordat je met krassen en strepen kunt beginnen. Dat 'rooie potlood' hanteert een moderne docent niet meer, die zegt: wat had je zelf ge-/bedacht?

Ik daag mijn geni-broer Sjors wel vaker uit en hij weet dat het altijd met een kus wordt afgezoend... maar hier wil ik het niet te familair maken, want ik heb hem nog nooit in levende lijve gezien, dus moet ik oppassen met wat ik schrijf.

En IEDEREEN mag het rooie potlood in de hand nemen, want als je mede-werker van dit project bent, kun je via de tab EDIT, naast HISTORY gewoon wijzigen wat je niet bevalt.

Welk voorstel van George? Ik zie niets.... :-)

dat is in voorbereiding.......

Aha overleg achter de schermen.. ;-)

ssst!

Als jullie ergens hulp bij willen hebben stuur maar iets op mij af.
Kan een sub project aanmaken over een bepaald onderwerp of zo.
Laat het mij gewoon even weten

Private User

Zo'n aanbod is moeilijk te negeren.

Het zou goed zijn om een (niet te al lang) inleidend verhaaltje te hebben over Geni, waarin duidelijk gemaakt wordt wat de bedoeling van Geni is en wat je er mee kunt.

Het lijkt me handig om daarin ook een aantal begrippen te noemen (bijvoorbeeld familiegroep en wereldstamboom) en daar later hyperlinks van te maken (zodat je er op kunt klikken voor meer uitleg)

Ik heb al eens wat ideeën gegeven in http://www.geni.com/discussions/114455?msg=828582 en dan met name in: http://www.geni.com/discussions/114455?msg=828440

Job Waterreus dat kan ik inderdaad doen, zijn de anderen het daar ook mee eens dat ik een korte inleiding schrijf ?

GENI-GIDS-GEBRUIK: methoden & technieken

Private User

Natuurlijk is iedereen het daarmee eens! Het bijzondere van samenwerking op een open digitaal platform is dat door de transparantie iedereen je fouten direct kan helpen corrigeren. Het vereist dus wel een aanpak die je ook door anderen wil/kan laten aanvullen, verbeteren en/of wegwissen, als het bijvoorbeeld een 'dubbel' verhaal lijkt te worden. Dus: laat niemand schromen je met je aparte discussie-draadje te helpen vlechten, breien, macramee-en en maak er een ouderwetse HAAK-INN van....

Nou zo'n aanpak is echt te moeilijk voor mij hoor Private User :P

en als je eerst een concept-tekst maakt op je eigen computer en dat dan in een discussie-lijn aanbiedt om te horen of het alles bevat wat nodig is en of het geschreven is op een manier dat anderen het willen lezen?

ps. wat betekent :P sorry, die taal versta ik nog steeds niet, waarschijnlijk omdat ik nooit op zoiets als FaceBook of ander Social Medium heb doorgebracht, behalve dan LinkedInn.com

Is nog in opbouw

Private User ik stak mijn tong uit naar je :p
Toen jij je laaste tekts aan het typen was had ik al mijn concept in de discussie geplaatst, begin het dus toch door te krijgen hoe het moet

...ah, wij zeiden vroeger gewoon: lekker PPUUUHHHH !

inderdaad, perfect om nieuwe verwanten te vinden, maar het is GEEN dating-site en iedereen die hier komt om in GASTEN-boeken aanzoeken te doen via melding van NUL-ZES-nummers en bijna-blote-plaatjes melden we direct via de knop ACTIES rechtsboven op het betreffende profiel en drukken snel op RAPPORTEER.

makkelijk te veranderen in nieuwe familieleden of familie relaties of nieuwe verwanten.

Geni is GEEN dating site ???? Nou zeg zit ik hier even verkeerd, vroeg mij al af waarom ik nog geen aanbod had LOL

LOL weet ik inmiddels: LUID-OP-LACHEN, klopt dat?

G-Ⓖ-G : DOEL-groep-profielen & GENI-marketing

De gebruikers-groep van dit genealogie-platform is zeer divers en varieert niet alleen naar plaats, tijd en achtergrond, maar ook in informatie-&-relatie-behoefte. Sommigen werken noest door aan een probleem, misschien wel bij een archief of bibliotheek en kijkt de baas mee of ze wel op tijd klaar zijn met de opdracht, anderen zijn een nieuwe hobby gestart om straks de kleinkinderen te verhalen over wat hen als baby overkwam... Bedenk dat in uw contacten met mede-gebruikers, niet iedereen kan overweg met een discussie-interruptie, sommigen vinden juist even hallo zeggen voor ze beginnen een prettige onderbreking van de eenzaamheid, nu ook hun laatste partner is verscheiden.

En er zijn natuurlijk 'afnemers' als Notarissen en Advocaten die graag even spieken of het testament nu wel of niet bestemd is voor die pleegkinderen die op de stoep staan met de mededeling dat het HUN vader was die net begraven werd... Laat staan Journalisten die 't profiel & achtergrond van een nieuwe PREMIER of PRINSES als eerste op de voorpagina willen duiden.

Kortom: respect & etiquette zijn geen overbodige luxen in het onderlinge digitale verkeer, misschien dat onze nieuwe G-ⓖ-Gids wel nieuwe internet-omgangs-regels gaat opleveren...

Over Geni

Geni is voor iedere onderzoeker , zo wel beginners en gevorderden kunnen met gemak hun plaats vinden in de genealogishe wereld van Geni.

Als Geni gebruiker help je mee om een grote wereld stamboom te bouwen door samen te werken met andere onderzoekers.
Samenwerken of ook wel collaboratie is heel belangrijk en het verschil dat Geni net even iets anders maakt.

De mogelijkheid word ook geboden om familieleden uit te nodigen om gegevens te delen en gezamelijk aan de stamboom te werken en een familie groep te vormen .
Ook bestaat de mogelijkheid om foto’s en documenten te plaatsen.

Wat is het verschil tussen een basis gebruiker en een Pro gebruiker ?
Voor Geni basis gebruikers is er een opvoer limiet van 100 profielen
Als Geni Pro gebruiker heb je de mogelijkheid om gevonden overeenkomsten in andere bomen te vergelijken en aan de stamboom te koppelen indien deze correct blijken en het aantal profielen dat men aan kan maken is onbegrensd.

Geni is de perfecte plaats om nieuwe verwanten te vinden en het stamboom avontuur te beginnen .
Hulp is aanwezig door middel van de diverse discussie forums en de hulp van de Nederlands talige 'curators' of te wel 'helpers' mensen die vrijwillig hun tijd besteden aan het helpen en adviseren van Geni gebruikers.

G-Ⓖ-G : taalgebruik etc.

Private User

Mijn voorstel is in het Nederlands het woord COLLABORATEUR --in het Frans en Engels heel gewoon-- NIET te vertalen in Collaborateur. Althans voor mij heeft het nog een akelige co-notatie en ik prefereer, ook gezien onze nationale habitus van samenwerking en uitwisseling van culturele achtergronden, meer het woord CO-OPERATIE dan COL-LABORATIE, ook al is technisch gesproken met dat woord nix mis. Alleen al afgemeten aan het aantal projecten met de titel JEWS ...etc. geeft aan dat velen op dit platform hun motieven in genealogie zoeken in totaal andere hoeken dan de journalistiek.

ik heb het woord er in gezet omdat het vaak op Geni voorkomt in discussies ect en je dan wel even moet weten wat het betekend daar om staat er ook samenwerken ook wel collaboratie genoemd. Maar niemand word een collaborateur genoemd
Geni schijnt het al jaren te gebruiken in de Engelse vorm en het schijnt geen problemen op te leveren
Ik zal het wijzigen in samenwerking

Over Geni

Geni is voor iedere onderzoeker , zo wel beginners en gevorderden kunnen met gemak hun plaats vinden in de genealogishe wereld van Geni.

Als Geni gebruiker help je mee om een grote wereld stamboom te bouwen door samen te werken met andere onderzoekers.
Samenwerking met mede Geni gebruikers is uiterst belangrijk zonder deze samenwerking zou het ontwikkelen van een wereld stamboom niet mogelijk zijn

Als Geni gebruiker word je ook de mogelijkheid geboden om familieleden uit te nodigen om gegevens te delen en gezamelijk aan de stamboom te werken en een familie groep te vormen waar je documenten en foto's en andere informatie kunt uitwisselen.

Wat is het verschil tussen een basis gebruiker en een Pro gebruiker ?
Voor Geni basis gebruikers is er een opvoer limiet van 100 profielen
Als Geni Pro gebruiker heb je de mogelijkheid om gevonden overeenkomsten in andere bomen te vergelijken en aan de stamboom te koppelen indien deze correct blijken en het aantal profielen dat men aan kan maken is onbeperkt.

Geni is de perfecte plaats om nieuwe verwanten te vinden en het stamboom avontuur te beginnen .
Hulp is aanwezig door middel van de diverse discussie forums en de hulp van de Nederlands talige 'curators' of te wel 'helpers' mensen die vrijwillig hun tijd besteden aan het helpen en adviseren van Geni gebruikers.

Showing 1-30 of 31 posts

Create a free account or login to participate in this discussion